1 .پیشنهادی برای شروع
برای شروع سوره مبارکه حمد راههای متنوع و خوبی را میتوانیم به سلیقه خود در نظر بگیریم؛ مثال اینکه با تصویر دسته گلی زیبا کلاس را آغاز کنیم که بچهها زیبایی گلها را ببینند و با نحوه ابرازهای ما به صورت متنی و صوتی نسبت به این گلها، توجهشان بیشتر به آن جلب شود و یاد بگیرند میتوان زیباییها را تحسین کرد؛ یا میتوانیم بخواهیم قبل از شروع کلاس در منزل شربتی طبیعی و خوش طعم تهیه کرده و همزمان بنوشیم و کلاس را آغاز کنیم؛ میتوانیم بخواهیم در همان آغاز کلاس با زدن عطری ملایم به لباسهایشان یا فضای اتاق کلاس را به صورت مجازی خوشبو کنیم. سپس ابراز معطر بودن و خوشبو بودن آن داشته باشیم و آموزش سوره مبارکه حمد را آغاز نماییم. از بچهها بخواهیم چشمان خود را ببندند و فقط سعی کنند بوی عطر را استشمام کنند؛ خوب است از آنها بخواهیم هر جلسه هنگام تدریس سوره مبارکه حمد، همواره فضای کلاس مجازی خود را معطر به همان عطر کنند تا فضایی خاطرهانگیز نسبت به آن عطر و سوره حمد برایشان تداعی کند؛ همچنین داشتن انواع خوراکیهای سالم مانند موهیتو. خوردن آن در تعامل تصویری آنلاین و گفتن «به به» و «الحمدالله» پس از میل کردن آن برای این بخش از کلاس مناسب است. آنچه مهم است جلب نمودن توجه بچهها به یک پدیده زیبا، خوشایند و موافق طبع پاک آنها و سپس دیدن ابراز داشتن ما نسبت به آن برای یادگیری دیدن زیباییها و ابراز زیبایی است.
2 .پیشنهادی برای شروع
کلیپی تهیه کنیم با تصاویر کودکی خود بچهها و صوت سوره را روی آن قرار دهیم. در این صورت ابراز دارند و همچنین به واسطه دیدن مکرر تصاویر خودشان صوت سوره را چندین بار میشنوند و حفظ میشوند.
3.جمله سازی حمدی
از دانشآموزان میخواهیم با کلمه پیشنهادی ما اولین و زیباترین جملهای که به ذهنشان میرسد را بسازند و بگویند. سپس میتوان از دانشآموزان خواست واژه بگویند و دوستانشان زیباترین جمله را بسازند. در تدریس آفلاین میتوانند جمالت را بسازند و صوت خود را ارسال کنند.
4 .عروسک کاغذی
از دانشآموزان میخواهیم یک برگه کاغذ رنگی به همراه داشته باشند و سپس فیلم آموزش ساخت عروسک کاغذی را که خودمان ضبط کردهایم برایشان بارگذاری میکنیم. در تدریس آنلاین میتوانیم همزمان بسازیم. شیوه ساخت عروسک کاغذی: یک برگه کاغذ رنگی را از طول تا میکنیم تا لبهها روی هم قرار گیرد؛ سپس یک عرض و طول را میچسبانیم و پایین مستطیل را باز میگذاریم تا دست داخل آن برود. سپس روی این مستطیل را یک صورتک شاد میکشیم و از طریق این صورتک، میتوانیم درمورد سوره حمد و زیباییها با بچهها گفتگویی شاد داشته باشیم. سپس به صورت زنده یا آفلاین با آن عروسک کاغذی و در صورت امکان تغییر صدا میتوانیم در رابطه با زیباییهای سوره حمد با آنها صحبت کنیم. محتوای مطالبی که باید بیان کنیم در کتاب حمد موجود است. بعد از ما نوبت بچهها میشود که عروسک را به دست بگیرند و ابرازهایی متناسب با سوره حمد داشته باشند. لازم است برای این کار به بچهها کمک کنیم و جمالت حامدانه آنها را تایید کنیم تا دیدن زیبایی و ابراز در آنها فعالتر از قبل شود. در تدریس آفلاین فیلمهای یک دقیقهای با عروسک کاغذی خود بفرستند و یک پیام حمدی برای دوستان خود بگویند.
5 .دوربین بازی
با لولههای دستمال کاغذی، کاغذ رنگی، مقوا و وسایل تزئینی یک دوربین زیبایییاب میسازیم. از دانشآموزان میخواهیم در همان لحظه دوربین را روی چشمهایشان بگذارند و نعمتهای زیبایی را که از چشم دوربین میبینند نام ببرند؛ زیباییهای اطراف را ببینند و عکس بگیرند و بگویند. به گونهای که هرچیزی زیبا دیدند صدای چیکچیک بهبه در بیاورند.
6 .دیدن زیبایی
برای تقویت دیدن زیباییها در آموزش سوره مبارکه حمد، توجه بچهها را به زیباییهای اطرافشان مانند زیباییهای موجود در کلاس، حیاط، مدرسه، خانه و … جلب میکنیم. از آنها بخواهیم در هرجایی که نشستهاند زیباییهایی که در اطراف خود میبینند را با سرعت تایپ کنند یا بگویند و تحسین کنند؛ بعد از پخش سوره خدا را برای داشتن همه این زیباییها شکر کنیم. از فعالیت 5 و 6 بسته به شرایط موجود میتوان یکی را اجرا کرد. نکته مشترک در فعالیت 5و6: زیباییهایی که دانشآموزان میبینند میتواند از تزیینیهای خانه گرفته تا رنگ برگ درختان و هر چیز دیگری که به نظرشان زیبا میآید؛ باشد. خوب است برای این کار ابتدا خودمان شروع به تحسین کنیم تا آنها در کنار ما یاد بگیرند که زیباییها را ببینند و ابراز نمایند. میتوانیم صوت سوره حمد را پخش کنیم و تا اتمام سوره به بچهها زمان بدهیم زیباییها را ببینند و پس از شنیدن سوره آنها را بیان کنند.
7 .شنیدن زیبایی
در پایه اول درک انتزاعی دانشآموزان محدود هست لذا انتخاب افکتهای صدایی که از نظر آنها زیبا باشد مهم است. صوتهایی مانند: خنده نوزاد، آواز بلبل، سرودهای زیبا و…. خوب است از صدای والدین نیز استفاده کنیم؛ از اولیا بخواهیم بدون نام بردن اسم فرزندشون یک ابراز حمدی در غالب صوت برایمان بفرستند سپس صوت آنها را پخش کنیم و هرکس تشخیص دهد صدای مادرش را و احساسش را بیان کند. افکتهای صدایی را میتوانیم بارگیری کنیم و به صورت آنلاین و آفلاین برای دانشآموزان بارگذاری کنیم تا احساس خود را بگویند یا بنویسند.
8 .تقویت خیال
از بچهها بخواهیم چشمان خود را ببندند و با توصیفات خود (صوتی به صورت آنلاین یا آفلاین) آنها را در خیالشان به دریا، جنگل، دشت و طبیعت ببریم. خوب است در صورت امکان از زیر صداهای مالیم یا مرتبط با موضوع استفاده کنیم پس از اینکه بچهها را در جنگل و دشت و دریا گرداندیم، اکنون از آنها میخواهیم بهترین و زیباترین صدایی را که به گوش خیالشان رسیده، زیباترین چیزهایی را که با چشمان بسته دیدند و بهترین بوها و عطرهایی را که به مشامشان رسیده توصیف کنند. قدرت خیال بچهها در این سنین به قدری است که میتوانند بدون چشم، ببینند؛ بدون گوش، بشنوند و بدون هیچ عطری، استشمام کنند.