در فضایی ترجیحاً بزرگ مثل نمازخانه یا حیاط مدرسه، به دانشآموزان برای پیدا کردن یک کار خوب و دلایل انجام آن، پنج دقیقه فرصت تفکر میدهیم. آنها با نگاه دقیق به اطراف باید یک کار خوب را انتخاب کنند و پس از بیان چند دلیل خوب برای ما، به سرعت برای انجام آن اقدام کنند. نمونههایی از این کارها در ذیل آمده است:
– چون میخواهم بابای مدرسه اذیت، خسته و ناراحت نشود، اینجا را تمیز میکنم.
– احساس میکنم دوستم گرسنه است و خوراکی نیاورده است و برای زنگ بعد به انرژی بیشتری نیاز دارد، میخواهم از خوراکیهایم به او بدهم.
– چون میخواهم زنگ آخر سریعتر سوار سرویس شوم و کسی را معطل نکنم و وسایلم جا نماند، الان جامیزم را مرتب میکنم.