اگر من جای او باشم…

دانش‌آموزان را گروه‌بندی می‌کنیم. برای هر گروه موقعیت‌هایی را در برگه می‌نویسیم. سپس از آنها می‌خواهیم با توجه به آن موقعیت، کارها را با ذکر دلایل خود اولویت‌بندی کنند. موقعیت‌هایی مانند نمونه زیر:
– امروز حمید(حمیده) فعالیت‌های زیادی انجام داده و از شدت خستگی وسط اتاق خوابش برده است. نزدیک غروب آفتاب شده اما او هنوز خواب است. با صدای زنگ در ناگهان از خواب پرید. یادش آمد که نماز ظهر و عصرش را نخوانده، مادرش برای خرید مواد شام به همکاری او نیاز دارد و تکالیفش را انجام نداده است. از طرفی دوست دارد بازی کند. تلویزیون نیز در حال پخش مستند پرندگان است که برنامه مورد علاقه اوست.
لازم است دانش‌آموزان به این سمت سوق داده شوند که ابتدا اطاعت از خداوند متعال سپس والدین و پس از آن انجام وظایف محوله در زمان خواسته شده و در انتها بقیه امور از اولویت برخوردارند.