برای دستیابی بهتر به اهداف هر سوره و کمک به رشد دانش‌آموزان، خیلی خوب است که از ظرفیت کتاب‌های درسی استفاده کنیم. هدف از این کار، جاری شدن سوره‌ها در همه لحظات دانش‌آموزان است به طوری که بچه‌ها کاربرد قرآن را در هر موقعیتی ببینند و قرآن صرفا محدود به زنگ قرآن یا زنگ «فهم قرآن» نشود. در این بخش برای استفاده از هر کتاب درسی پیشنهادهایی به عنوان نمونه مطرح شده است.

هرجا در کتاب‌های درسی، «زیبایی» دیدیم می‌توانیم سوره حمد را مرور کنیم. عکس‌ها و تصویرسازی‌های کتاب‌ها، شعرهای زیبا، ماجراها و داستان‌هایی که هر نوع زیبایی را بیان می‌کنند یا حس خوبی دارند و … بستر خوبی برای یادآوری سوره حمد است.

  1. هنگام آموزش نگاره 1 و 2، می‌توانیم از بچه‌ها بخواهیم وقتی به منزل رفتند، زیبایی‌های خانه خود را ببینند و به خاطر بسپارند و دفعه بعد در کلاس، آنها را نام ببرند. از زیبایی‌های خانه و وسایل منزل گرفته تا زیبایی‌های اعضای خانواده؛ باید مراقب باشیم توجه بچه‌ها به سمت زیبایی‌های حقیقی سوق پیدا کند نه تجملّات.
  2. در این دو نگاره و در راستای توجه دادن به زیبایی‌های حقیقی، می‌توانیم همان فعالیتی که برای کتاب درسی قرآن در بند 10 پیشنهاد شد را هم انجام بدهیم.
  3. شعر «خدای مهربان» را می‌توانیم به عنوان یک شعر زیبا برای بچه‌ها بخوانیم.
  4. هنگام آموزش نگاره 3 از بچه‌ها می‌خواهیم زیبایی‌های مسیر خانه تا مدرسه را ببینند؛ این موارد محدود به زیبایی‌های دیداری نمی‌شود، ممکن است مثلا صداهای زیبا باشد؛ حتی توجه بچه‌ها را به مواردی مانند زیبایی مهربانی و کمک به دیگران و … جلب می‌کنیم.
  5. در نگاره 4، خوب است دسته جمعی در مدرسه گشتی بزنیم و از بچه‌ها بخواهیم هرچیزی را که در آنها حس خوبی ایجاد می‌کند و به نظرشان زیباست بیان کنند. البته اگر امکان این کار فراهم نشد، می‌توانیم فقط از بچه‌ها بپرسیم چه چیزهای قشنگی در مدرسه می‌بینند. ضمن اینکه در همه این موارد می‌توانیم از خود درس‌های کتاب، اشعار، تصاویر و … بهره بگیریم. علاوه بر این، می‌توانیم در سایر نگاره‌ها نیز به همین منوال پیش برویم تا بچه‌ها به زیبایی‌های کلاس، پارک و طبیعت، روستا، باغ وحش و حیوانات، بناهای مذهبی مانند حرم‌ها و مساجد توجه کنند.
  6. خواندن شعر «انار» در نگاره 10 و شعر «مهربان‌تر از مادر» در درس 2، می‌تواند بهانه‌ای برای مرور سوره حمد باشد. در این اشعار زیبایی‌های متنوعی را می‌توان دید.
  7. در درس 5 می‌توانیم توجه دانش‌آموزان را به انواع رفتارهای زیبا در خانه و بیرون از خانه جلب کنیم. ضمن اینکه شعر «زردآلو» نیز به پیام سوره حمد بسیار نزدیک و بستر مناسبی برای یادآوری پیام سوره حمد است.
  8. درس 14 «مهتاب»، «چشمه و چراگاه» و شعر «جشن در آسمان» و به‌به گفتن و اشاره به زیبایی‌ها کاملا یادآور سوره حمد است؛ قاعدتا خود دانش‌آموزان اشاره خواهند کرد.