برای دستیابی بهتر به اهداف هر سوره و کمک به رشد دانش‌آموزان، خیلی خوب است که از ظرفیت کتاب‌های درسی استفاده کنیم. هدف از این کار، جاری شدن سوره‌ها در همه لحظات دانش‌آموزان است به طوری که بچه‌ها کاربرد قرآن را در هر موقعیتی ببینند و قرآن صرفا محدود به زنگ قرآن یا زنگ «فهم قرآن» نشود. در این بخش برای استفاده از هر کتاب درسی پیشنهادهایی به عنوان نمونه مطرح شده است.

هرجا در کتاب‌های درسی، «زیبایی» دیدیم می‌توانیم سوره حمد را مرور کنیم. عکس‌ها و تصویرسازی‌های کتاب‌ها، شعرهای زیبا، ماجراها و داستان‌هایی که هر نوع زیبایی را بیان می‌کنند یا حس خوبی دارند و … بستر خوبی برای یادآوری سوره حمد است.

1. زیبایی‌های طبیعت را هنگام آموزش درس علوم می‌توانیم به بچه‌ها نشان دهیم. متناسب با نمونه‌های زیبای مشاهده شده در هر درس، اگر شرایطی را فراهم کنیم که دانش‌آموزان، خودِ آن مخلوق زیبا را به صورت واقعی و خارج از کتاب ببینند، بسیار اثربخش‌تر خواهد بود. مانند زیبایی نور خورشید، حس خوب باران و بوی خاک باران خورده، طعم خوب انواع میوه‌ها و …

2. در درس اول سعی شده که مشاهده دانش‌آموزان نسبت به مخلوقات پیرامون فعال شود و تغییرات سایه‌ها و گوجه فرنگی به عنوان نمونه آمده است. این درس بستر مناسبی برای پیام سوره حمد است.

3. در درس دوم می‌توانیم به زیبایی و باشکوه بودن بینایی و شنوایی و … اشاره کنیم و ستایش بچه‌ها را نسبت به این نعمت‌های بزرگ خداوند برانگیزیم. همچنین زیبایی استفاده افراد نابینا یا ناشنوا از سایر حواس.

4. در درس سوم «سالم باش، شاداب باش» می‌توانیم ضمن آموزش انواع رفتارهای زیبایی که سلامتی ما را به دنبال دارند، مفاهیم سوره حمد را نیز برای دانش‌آموزان مرور کنیم.

5. در درس‌های «دنیای جانوران» و «دنیای گیاهان» نیز می‌توانیم توجه دانش‌آموزان را به زیبا و تحسین برانگیز بودن مخلوقات خداوند جلب کنیم.