- دانشآموزان در حالی که همراه با مربی خود تخته کلاس را پر از علامت سوالهای رنگی میکنند، به صوت سوره گوش دهند.
- در حین کشیدن نقاشی یک علامت سوال و رنگآمیزی آن، صوت سوره را بشنوند.
- از بچهها بخواهیم قرآن به دست بگیرند و در همین حال سوره را با هم همخوانی کنند.
- دانشآموزان در حالی که دستان یکدیگر را گرفتهاند سوره را بخوانند.
- در حالی که یک علامت سوال روی تخته میکشیم از بچهها بخواهیم سوره را بخوانند.
- کارهایی مانند مطالعه کتاب داستان، غذا خوردن، نظافت اتاق، نماز خواندن، بازی کردن، انجام تکالیف، کمک به پدر و مادر و … را روی کارتهای رنگی کوچک مینویسیم. سپس از دانشآموزان میخواهیم خود را در موقعیت زمانی یا مکانی خاصی مانند فرا رسیدن زمان ظهر فرض کنند. همزمان با پخش سوره، از آنها میخواهیم بر اساس موقعیت بیان شده کارها را به ترتیب اولویت بچینند. میتوان به جای تهیه کارت، فهرست کارها را بر روی تخته نوشت تا دانشآموزان آنها را به ترتیب اولویت در برگهای بنویسند و در کلاس بخوانند. در پایان فعالیت پس از همخوانی سوره از دانشآموزان میخواهیم دلایل اولویتبندیشان را بگویند. چنانچه کارهایی مانند نماز خواندن، کمک به پدر و مادر و… در اولویت برنامهریزی آنها نبود به کمک تفصیل (پرسش و پاسخ) به انتخابشان جهت میدهیم.
- کاربرگی از کل سوره که به صورت توخالی نوشته یا تایپ شده است را به دانشآموزان میدهیم تا همزمان با گوش دادن به صوت هر آیه، آن را به بهترین شکل رنگآمیزی کرده و پس از تمرین آیه، آن را با هم بخوانند. این کار را به ترتیب آیه به آیه ادامه میدهیم تا سوره به پایان برسد.
- کلاس را به 2 یا 3 ردیف (همانطور که بچهها سرجاهایشان نشستهاند) تقسیم میکنیم. با اشاره دست هر گروه یک آیه از سوره مبارکه بینه را تلاوت میکنند؛ در حین تلاوت، هر گروهی که زیباتر و هماهنگتر بخواند، یک ستاره پای تخته ثبت میکنیم. در آخر گروهی که بیشترین امتیاز را دارد از سوی همه تشویق میشود.
- بچهها به نوبت آیه به آیه سوره را روخوانی میکنند. هرکس باید خوب حواسش باشد تا سریع و بدون وقفه آیه بعدی را بخواند. هرچه بچهها تسلط بیشتری روی قرائت سوره پیدا کردند، سرعت را بالاتر میبریم.