با دانشآموزان قرار میگذاریم، برای تمام کارهایی که انجام میدهیم دلیل داشته باشیم و هیچ کاری را بدون دلیل انجام ندهیم. در صورتی که قبلا فعالیت جشن تولد دلیل را در کلاس اجرا کردهایم، به خاطره آن روز اشاره میکنیم. سپس در هر موقعیتی که بچهها با یک تصمیم رو به رو هستند، دلیل انتخابشان را از آنها میپرسیم و تلاش میکنیم در یک گفتگوی چالشی اطمینان آنها را نسبت به دلایل آن انتخاب محک بزنیم. به عنوان مثال وقتی کودک پای تخته میآید و ماژیک رنگ قرمز را انتخاب میکند، از او میپرسیم: چرا رنگ سیاه را انتخاب نکردی؟ ممکن است بگوید نمیدانم. در این صورت او را به قرارمان متوجه میکنیم و از او میخواهیم دوباره از اول بر اساس یک دلیل یک رنگ را انتخاب کند و سپس دلیل او را جویا میشویم. ممکن است بگوید: «دوست دارم». در این موقعیت بچهها را به این نکته متوجه میکنیم که دوست داشتن همیشه دلیل خوبی نیست. اگر یک موضوع مهمتر وجود داشته باشد نمیتوانیم به این دلیل اکتفا کنیم. مثلا اگر بچههایی که در ردیف آخر نشستهاند، رنگ قرمز را خوب نبینند ما نباید از رنگ قرمز استفاده کنیم. به اینترتیب در موقعیتهای مختلف سعی میکنیم، بچهها با انواع دلایل آشنا شوند و اهمیت هر دلیل را در هر موقعیت درک کنند.