برای نتیجه بخش‌تر شدن آموزش هر سوره، بهتر است خانواده‌ها نیز در جریان کار ما قرار بگیرند تا بتوانیم از همراهی آنها برای رشد فرزندانمان بهره ببریم. خوب است قبل از آموزش هر سوره، والدین را از برنامه کلاس و تغییراتی که سوره مبارکه می‌تواند در فرزندان ایجاد کند مطلع کنیم؛ این کار می‌تواند با یک نامه که به دست والدین می‌رسد انجام شود. متن زیر، نمونه نامه سوم برای والدین دانش‌آموزان پایه اول و حاوی معرفی کلی برنامه فهم قرآن و توضیحات مربوط به آموزش سوره مبارکه فلق است.

بسمه تعالی

عرض سلام و احترام خدمت والدین گرامی

پس از اینکه چند هفته در محضر سوره مبارکه ناس بودیم، اکنون می‌خواهیم وارد آموزش سوره مبارکه فلق شویم.

مفهومی که از سوره فلق به دانش‌آموزان منتقل می‌کنیم این نکته است که «وجود مشکلات در زندگی طبیعی است و روبرو شدن با مشکل، ناراحتی ندارد. هر مشکلی حتما راه حلی دارد و ما با هوشیاری و عمل مناسب می‌توانيم آن را برطرف کنيم.»

بچه‌ها به برکت سوره مبارکه فلق می‌آموزند که مشکلات زندگی، موقعیتی هستند برای ارتقاء هوشیاری و شکوفا شدن استعدادهای درونی آنها؛ مسائل گوناگون نباید باعث ایجاد ناراحتی طولانی در آنها شود و نشاط آنها را از بین ببرد؛ بلکه مشکل اصلی، خودِ ناراحتی و تلخ‌کامی است. آنها از سوره فلق می‌آموزند که وقتی انسان زمین می‌خورد، نباید غصه بخورد، بلکه باید بلند شود، گرد شکست را از خودش بتکاند و این بار با مراقبت بیشتر و حواس جمع‌تر به راهش ادامه دهد؛ بنابراين انتظار داریم پس از چند هفته همراهی با سوره مبارکه فلق، سطح هوشیاری فرزندانمان برای عبور راحت‌تر از یک مسئله افزایش پیدا کند و در مواجهه با مشکلات کمتر از قبل، خود را ببازند.

فقط حواسمان باشد با توجه به پیام سوره که مربوط به مواجهه با مشکلات است، لازم نیست در همه موقعیت‌هایی که فرزندمان به مشکلی برمی‌خورد، به سوره اشاره کنیم؛ خصوصا اگر آن مشکل برای او با چالش جدی یا ناراحتی همراه باشد. باید به این نکته توجه داشته باشیم که لازم است مرور سوره در وضعیت ناراحتی و حال ناخوش فرزندمان نباشد.

شما والدین عزیز همچنان به دو شکل می‌توانید به این جریان کمک کنید؛ خواندن سوره فلق در تعامل با فرزندتان و وارد کردن این سوره مبارکه به زندگی خودتان. در این راستا می‌توانید از طریق رمزواره زیر با سوره فلق بیشتر آشنا شوید؛ یادآوری و تأکید می‌کنیم که محتوای این فیلم آموزشی تنها برای خود شما مفید است و موضوعاتی مثل حسادت، دمندگان در گره‌ها، شرّ و موضوعاتی از این قبیل در سطح ادراک فرزند پایه اولی ما نیست و برای او جنبه آموزشی ندارد.

موفق، سلامت و در مسیر قرآن باشید.