خواندن سوره به عنوان مهمترین شیوه مواجه کردن بچهها با سوره مبارکه، حتی اگر زمان زیادی را به خود اختصاص ندهد، اصلیترین برنامه فهم قرآن است. برای اینکه دانشآموزان، از خواندن و شنیدن سوره لذت ببرند میتوانیم از روشهای متنوع خواندن سوره بهره ببریم.[1]
به عنوان مثال میتوانیم خودمان سوره را برای بچهها بخوانیم، یا یکی از دانشآموزان بخواند، یا ما بخوانیم و بچهها تکرار کنند.[2] یکی از بهترین روشها نیز همخوانی سوره توسط دانشآموزان است. همزمان با همخوانی یا شکلهای دیگر خواندن سوره، میتوانیم فعالیتهایی متناسب با مفهوم سوره انجام دهیم:
- در حالی که بین بچهها شکلات پخش میکنیم، سوره را با هم بخوانیم.
- هنگام عبور از موانعی که در بازیها قرار دارد، سوره را با هم بخوانیم.
- درحالی که همه با هم لبخند بر چهره داریم، سوره را با هم بخوانیم؛ یا بچهها را به نوبت پای تخته بیاوریم و هرکس درحالی که لبخند میزند، سوره را برای کلاس بخواند.
- درحالی که روی تخته، چهرهای غمگین و سپس چهرهای شاد و خندان ترسیم میکنیم، سوره را با هم بخوانیم.
- یک بند یا طناب به کلاس ببریم و درحالی که گره آن را باز میکنیم، سوره را جمعخوانی کنیم. طناب را دوباره گره بزنیم و این بار از یک دانشآموز بخواهیم سوره فلق را بخواند و گره را باز نماید.
[1] برای آشنایی با برخی از روشهای خواندن سورهها، میتوانید به کتاب «معرفی طرح فهم قرآن در دبستان» از همین مجموعه مراجعه فرمایید.
[2] در این شیوه بهتر است عبارتها کوتاه باشد تا دانشآموزان کلاس اول به راحتی از پس تکرار آنها برآیند. در اولین خواندنها میتوان سوره مبارکه فلق را به این ترتیب تقطیع کرد: 1. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ/ 2. قُل أَعُوذُ/ 3. بِرَبِّ الفَلَقِ/ 4. مِن شَرِّ/ 5. ما خَلَقَ/ 6. وَ مِن شَرِّ/ 7. غاسِقٍ/ 8. اِذا وَقَبَ/ 9. وَ مِن شَرِّ النَّفّاثاتِ/ 10. فِی العُقَدِ/ 11. وَ مِن شَرِّ حاسِدٍ/ 12. اِذا حَسَدَ