با وجود اینکه خواندن سوره، زمان زیادی را به خود اختصاص نمیدهد، اما اصلیترین برنامه فهم قرآن است؛ زیرا مهمترین کار برای مواجه کردن بچهها با سورهها، خواندن و شنیدن آنها همراه با لذت و نشاط است. استفاده از روشهای متنوع در خواندن سورهها، میتواند در ایجاد لذت و نشاط مؤثر باشد.[1]
میتوانیم خودمان سوره را برای بچهها بخوانیم، یا یکی از دانشآموزان را مأمور این کار کنیم؛ میتوانیم قرائت مجلسی سوره را پخش کنیم؛ یا خودمان سوره را آیه آیه بخوانیم یا ترتیل سوره را آیه آیه پخش کنیم و بچهها تکرار کنند. یکی از بهترین روشها نیز همخوانی سوره توسط دانشآموزان است. آنها میتوانند همزمان با همخوانی یا شکلهای دیگر خواندن سوره، کارهایی متناسب با مفهوم سوره انجام دهند؛ یا هنگام انجام فعالیتهای مربوط به سوره، سوره مبارکه را بخوانند:
- دانشآموزان درحالی که به فکر مشکلات جمع دوستان، کلاس، مدرسه، محله و … هستند، سوره فلق بخوانند.
- چند دقیقه زمان بدهیم و پس از نوشتن راه حلهای خود برای رفع مشکلات فوق، صوت سوره فلق را در کلاس پخش کنیم.
- بچهها را گروهبندی کنیم و به هر گروه یک طناب پر گره بدهیم تا به شکل جمعی گرهها را باز کنند و در همان حال صوت سوره را پخش کنیم یا خودمان سوره را برایشان بخوانیم.
[1] برای آشنایی با برخی از روشهای خواندن سورهها، میتوانید به کتاب «معرفی طرح فهم قرآن در دبستان» از همین مجموعه مراجعه فرمایید.