مهمترین کار برای مواجه کردن بچهها با سورهها، خواندن آنهاست. خواندن سوره با وجود اینکه زمان زیادی را به خود اختصاص نمیدهد، اصلیترین برنامه فهم قرآن به حساب میآید. لازم است دانشآموزان از خواندن و شنیدن سوره لذت ببرند؛ استفاده از روشهای متنوع در خواندن سورهها، میتواند در این زمینه مؤثر باشد.[1]
میتوانیم خودمان سوره را برای بچهها بخوانیم، یا یکی از دانشآموزان را مأمور این کار کنیم؛ میتوانیم قرائت مجلسی سوره را پخش کنیم؛ یا خودمان سوره را آیه آیه بخوانیم یا ترتیل سوره را آیه آیه پخش کنیم و بچهها تکرار کنند. یکی از بهترین روشها نیز همخوانی سوره توسط دانشآموزان است. آنها میتوانند همزمان با همخوانی یا شکلهای دیگر خواندن سوره، فعالیتهایی متناسب با مفهوم سوره انجام دهند؛ یا هنگام انجام فعالیتهای مربوط به سوره، سوره مبارکه را بخوانند:
ـ دانشآموزان در حالی که لبخند بر لب دارند، با هم و هماهنگ سوره ناس را بخوانند.
ـ در حالی که دستان یکدیگر را به گرمی گرفتهاند، سوره ناس را بخوانند.
ـ در حالی که دستان خود را روی کتاب قرآن گذاشتهاند، سوره را با هم بخوانند. خواندن قرآن، خود یکی از عوامل نشاط در امور است.
ـ در حالی که جمله یا متنی کوتاه و زیبا خطاب به والدین خود مینویسند، سوره ناس را برایشان بخوانیم یا صوت سوره را پخش کنیم.
ـ چند مورد از مواردی را که باعث افزایش نشاط و شادابیشان در انجام کارها میشود، یادداشت کنند و سپس سوره را با هم بخوانیم.
ـ در حالی که یک دسته گل یا گلدان معطر سر کلاس آوردهایم و بچهها عطر آن را استشمام میکنند، سوره را بخوانیم. عطر گلها و گیاهان سبب افزایش نشاط انسان میشود
[1] برای آشنایی با برخی از روشهای خواندن سورهها، میتوانید به کتاب «معرفی طرح فهم قرآن در دبستان» از همین مجموعه مراجعه فرمایید.