خواندن سوره به عنوان مهمترین شیوه مواجه کردن بچهها با سوره مبارکه، حتی اگر زمان زیادی را به خود اختصاص ندهد، از جمله اصلیترین برنامههای فهم قرآن است. برای اینکه دانشآموزان، از خواندن و شنیدن سوره لذت ببرند میتوانیم از روشهای متنوع خواندن سوره بهره ببریم.[1]
به عنوان مثال میتوانیم خودمان سوره را برای بچهها بخوانیم، یا یکی از دانشآموزان بخواند، یا ما بخوانیم و بچهها تکرار کنند.[2] یکی از بهترین روشها نیز همخوانی سوره توسط دانشآموزان است. همزمان با همخوانی یا شکلهای دیگر خواندن سوره، میتوانیم فعالیتهایی متناسب با مفهوم سوره انجام دهیم. در ادامه چند سبک برای خواندن سوره پیشنهاد میشود. برخی از این روشها بدون تغییر و برخی نیز با تغییراتی در فضای آموزش مجازی قابل اجرا هستند.
- میتوانیم بعد از پخش کلیپی که در مورد خاصیت و فائده بعضی مخلوقات توضیح میدهد سوره را با بچهها همخوانی کنیم.
- اگر موضوع درسی که در حال تدریس آن هستیم در مورد مخلوقی از مخلوقات خداوند بود میتوانیم توضیح کوتاهی در مورد استفادههایی که از آن میشود به بچهها بگوییم و سپس سوره را با آنها همخوانی کنیم.
- کلاس را به 2 یا 3 ردیف (همانطور که بچهها سرجاهایشان نشستهاند) تقسیم میکنیم. با اشاره دست هر گروه یک آیه از سوره مبارکه بینه را تلاوت میکنند؛ در حین تلاوت، هر گروهی که زیباتر و هماهنگتر بخواند، یک ستاره پای تخته ثبت میکنیم. در آخر گروهی که بیشترین امتیاز را دارد از سوی همه تشویق میشود.
- بچهها به نوبت آیه به آیه سوره را روخوانی میکنند. هرکس باید خوب حواسش باشد تا سریع و بدون وقفه آیه بعدی را بخواند. هرچه بچهها تسلط بیشتری روی قرائت سوره پیدا کردند، سرعت را بالاتر میبریم.
- از بچهها بخواهیم قرآن به دست بگیرند و در همین حال سوره را با هم همخوانی کنند.
- دانشآموزان در حالی که دستان یکدیگر را گرفتهاند سوره را بخوانند.
- در حالی که یک علامت سوال روی تخته میکشیم از بچهها بخواهیم سوره را بخوانند.
[1] برای آشنایی با برخی از روشهای خواندن سورهها، میتوانید به کتاب «معرفی طرح فهم قرآن در دبستان» از همین مجموعه مراجعه فرمایید.
[2] در این شیوه بهتر است عبارتها کوتاه باشد تا دانشآموزان به راحتی از پس تکرار آنها برآیند.