خواندن سوره به عنوان مهمترین شیوه مواجه کردن بچهها با سوره مبارکه، حتی اگر زمان زیادی را به خود اختصاص ندهد، از جمله اصلیترین برنامههای فهم قرآن است. برای اینکه دانشآموزان، از خواندن و شنیدن سوره لذت ببرند میتوانیم از روشهای متنوع خواندن سوره بهره ببریم.
به عنوان مثال میتوانیم خودمان سوره را برای بچهها بخوانیم، یا یکی از دانشآموزان بخواند، یا ما بخوانیم و بچهها تکرار کنند. یکی از بهترین روشها نیز همخوانی سوره توسط دانشآموزان است. همزمان با همخوانی یا شکلهای دیگر خواندن سوره، میتوانیم فعالیتهایی متناسب با مفهوم سوره انجام دهیم. در ادامه چند سبک برای خواندن سوره پیشنهاد میشود. برخی از این روشها بدون تغییر و برخی نیز با تغییراتی در فضای آموزش مجازی قابل اجرا هستند.
- همه بچهها دستان یکدیگر را گرفته و یک دایره درست کنند، در حالی که میچرخند سوره را همخوانی کنند.
- از بچهها میخواهیم سوره را همخوانی کنند، در این حین با دوربین از آنها عکس و فیلم تهیه میکنیم.
- در حالی که عکس یا فیلمهایی که در حین انجام یک فعالیت از دانشآموزان تهیه کردهایم را به آنها نشان میدهیم، صوت سوره را پخش میکنیم تا با آن همخوانی کنند.
- در حالی که تصویر افرادی که انواعی از نظارتها را بر انسان دارند نمایش میدهیم، صوت سوره را پخش میکنیم تا بچهها سوره را همخوانی کنند.
- یک نفر اولین آیه از سوره را بخواند و سریع نفر بعدی را با اشاره انتخاب کند. این کار آنقدر ادامه پیدا کند که همه یک آیه خوانده باشند.
- تصویر افرادی که نظارتشان بر ما اهمیت دارد و افرادی که نظارتشان مهم نیست را به تخته میچسبانیم یا اسم آنها را مینویسیم، از بچهها میخواهیم به نوبت پای تخته بیایند و افرادی که نظارتشان مهم است را مشخص کنند. در حین انجام این فعالیت صوت سوره را پخش میکنیم.
- از بچه ها میخواهیم خود را نقاشی کنند، در این حین صوت سوره را نیز پخش میکنیم.
- مجموعهای از صفات خوب را روی تخته مینویسیم. صوت سوره را پخش میکنیم تا بچهها با آن همخوانی کنند. در این حین از آنها میخواهیم به نوبت پای تخته آمده و کنار صفات خوبی که در خودشان وجود دارد علامت صحیح بزنند.
- صوت سوره را پخش میکنیم تا بچهها با آن همراهی کنند. سپس از آنها میخواهیم به کارهای خوبی که میخواهند آنها را انجام بدهند و کارهای بدی که لازم است آنها را کنار بگذارند فکر کنند. بعد از پخش سوره درباره کارهای خوب خود با بغل دستیشان صحبت کنند.
- از دانش آموزان می خواهیم در حالی که صوت سوره بروج را زمزمه می کنند نقاشی با موضوع کسی که از آسمان دارد زمین را مشاهده می کند ، بکشند.
- دانشآموزان را به دو گروه تقسیم می کنیم و می خواهیم از هر گروه یک نفر به صورت قرعه ،۵ آیه از سوره بروج را بخواند و دوستانش نقاط ضعف و قوت او را بگویند و برای اصلاح کارش پیشنهاد بدهند یک ناظر بر روی تخته این موارد را ثبت می کند تا پس از تمرین و اصلاح این موارد ، دوباره بخواند.
- یک نفر اولین آیه از سوره را بخواند و سریع نفر بعدی را با اشاره انتخاب کند. این کار آنقدر ادامه پیدا کند که همه یک آیه خوانده باشند.