سوره ناس و درس فارسی پایه اول

در برنامه‌های آموزشی، هر جا موضوعاتی مانند کار خوب، سرعت عمل، به تأخیر نینداختن، یا انجام به موقع یک کار مطرح باشد، چه در محتوای کتاب‌های درسی، چه در فعالیت‌های کلاس و ارتباط ما با دانش‌آموزان، همانجا بستر مناسبی برای انتقال پیام سوره مبارکه ناس است. مثلا همین به موقع انجام دادن تکالیف در مدرسه و در خانه، می‌تواند یکی از فرصت‌های خوب برای درک پیام این سوره باشد؛ فقط باید مراقب باشیم که دانش‌آموزان تخریب نشوند؛ به خصوص مراقب باشیم که سوره و پیام آن به عنوان ابزار سرزنش بچه‌ها مورد استفاده قرار نگیرد.

  1. در درس فارسی متناسب با دروسی که تا کنون آموزش داده‌ایم، می‌توانیم هر واژه و تصویرش را نشان دهیم و به بچه‌ها بگوییم «حالا که سوره ناس یاد گرفته‌اید، سعی کنید خیلی سریع و بدون معطلی، این کلمه را بلند و پرهیجان بخوانید.» سپس در مرحله بعد، نمایش تصویر به همراه واژگان را حذف کرده و از دانش‌آموزان بخواهیم با سرعت و دقت، تلاش کنند که واژگان را بخوانند.
  2. همچنین می‌توانیم به شیوه‌ای دیگر عمل کنیم. می‌توانیم هر واژه را نشان دهیم و به بچه‌ها بگوییم «حالا که سوره ناس یاد گرفته‌اید خوب گوش کنید؛ من سعی می‌کنم هر کلمه را سریع‌تر از قبل بخوانم و شما هم بعد از من تکرار کنید؛ ولی باید حواستان کاملا به من باشد وگرنه عقب می‌افتید.»
  3. در نگاره 9، موضوع نماز اول وقت و موضوع انجام به موقع حرکت‌های نماز پس از امام جماعت در نماز جماعت، ارتباط خوبی با پیام سوره ناس دارند.
  4. در درس 1 «باران»، انجام سریع و به موقع کارهای لازم در هنگام بارندگی، باعث می‌شود از باران لذت ببریم اما مریض نشویم و مشکل پیدا نکنیم؛ از این ارتباط در صورت صلاحدید می‌توانیم برای انتقال پیام سوره مبارکه ناس استفاده کنیم.
  5. در درس 2 «ابر»، سرعت عمل در بادبادک بازی بسیار مهم است.
  6. در درس 3، «ناس» یکی از کلمه‌هایی است که صدای «س» آخر دارد.
  7. در درس 4 «تاب»، موضوعات گوناگونی در ارتباط با سرعت و انجام کار به موقع وجود دارد.
  8. در درس 5 «نان»، «ناس» کلمه‌ای است که صدای «ن» دارد.
  9. وقتی در کلاس در حال انجام تمرین حروف هستیم و به دانش‌آموزان تمرین کلاسی داده‌ایم، می‌توانیم از آنها بخواهیم تمرین را بدون معطلی انجام دهند تا به موقع تمام شود. و اگر دانش‌آموزان تمرین خود را به موقع تمام کردند (یا حتی اگر به نسبت، زودتر از قبل به پایان رساندند) خوب است به آنها القا کنیم که چقدر خوب سوره ناس را یاد گرفته‌اند. در این موقعیت اگر کلاس از این بابت حس هیجان، نشاط، خوشحالی و افتخار کند، از بهترین زمان‌ها برای خواندن سوره ناس است. پس سوره را دسته جمعی و با خوشحالی می‌خوانیم.
  10. همه مواردی را که در صفحات «ببین و بگو»، «گوش کن و بگو»، «به دوستانت بگو» و … مطرح می‌شود، می‌توانیم با رویکرد سوره ناس پیش ببریم. به بچه‌ها بگوییم می‌خواهیم این تمرین‌ها را تند و سریع و بدون معطلی انجام دهیم. بهتر است سعی کنیم برای انجام این تمرین‌ها کمی هیجان به خرج دهیم تا شور و شوق بچه‌ها افزایش یابد.