سوره ناس و درس علوم پایه اول

در برنامه‌های آموزشی، هر جا موضوعاتی مانند کار خوب، سرعت عمل، به تأخیر نینداختن، یا انجام به موقع یک کار مطرح باشد، چه در محتوای کتاب‌های درسی، چه در فعالیت‌های کلاس و ارتباط ما با دانش‌آموزان، همانجا بستر مناسبی برای انتقال پیام سوره مبارکه ناس است. مثلا همین به موقع انجام دادن تکالیف در مدرسه و در خانه، می‌تواند یکی از فرصت‌های خوب برای درک پیام این سوره باشد؛ فقط باید مراقب باشیم که دانش‌آموزان تخریب نشوند؛ به خصوص مراقب باشیم که سوره و پیام آن به عنوان ابزار سرزنش بچه‌ها مورد استفاده قرار نگیرد.

  1. در درس «سالم باش، شاداب باش» دانش‌آموزان با انواعی از کارهای خوب که برای حفظ سلامتی انسان اهمیت دارند آشنا می‌شوند. بنابراین می‌توانیم در طول مدت تدریس این بخش، مفاهیم سوره ناس را مرور کنیم.
  2. در «ورزش و بازی» می‌توانیم به موضوع سرعت توجه بدهیم و در «رعایت بهداشت فردی» به انجام به موقع کارها.
  3. مراجعه به پزشک و دانپزشک باید به موقع باشد.
  4. در «رعایت ایمنی» انجام سریع و به موقع کارها خیلی مهم است.
  5. در «خواب و استراحت» نیز به موقع بودن مهم است.
  6. در درس «دنیای جانوران» متناسب با پیام سوره ناس به بچه‌ها یاد می‌دهیم که جانوران نیز اگر به چیزی نیاز داشته باشند آن را به سرعت انجام می‌دهند. مثلا اگر گرسنه باشند زود به دنبال غذا می‌روند، اگر آب بخواهند سریع به دنبال آب می‌روند، یا در زمان مناسب برای خود غذا ذخیره می‌کنند چون می‌دانند اگر این کار را نکنند بعدا گرسنه می‌مانند.
  7. در درس «دنیای گیاهان» خوب است به دانش‌آموزان یاد بدهیم برای نگهداری از یک گیاه، باید به موقع به آن برسیم و اگر رسیدگی به گیاه را به تأخیر بیندازیم ممکن است گیاه از بین برود.
  8. در درس ششم «زمین خانه‌ی پر آب ما» دانش‌آموزان با انواع کارهای خوبی که می‌توانند برای جلوگیری از هدر رفتن آب یا آلوده شدن آن انجام بدهند، آشنا می‌شوند. آشنایی با انواع کارهای خوب می‌تواند بستر مناسب برای مرور سوره ناس را فراهم کند.