سوره ناس و درس ریاضی پایه اول

در برنامه‌های آموزشی، هر جا موضوعاتی مانند کار خوب، سرعت عمل، به تأخیر نینداختن، یا انجام به موقع یک کار مطرح باشد، چه در محتوای کتاب‌های درسی، چه در فعالیت‌های کلاس و ارتباط ما با دانش‌آموزان، همانجا بستر مناسبی برای انتقال پیام سوره مبارکه ناس است. مثلا همین به موقع انجام دادن تکالیف در مدرسه و در خانه، می‌تواند یکی از فرصت‌های خوب برای درک پیام این سوره باشد؛ فقط باید مراقب باشیم که دانش‌آموزان تخریب نشوند؛ به خصوص مراقب باشیم که سوره و پیام آن به عنوان ابزار سرزنش بچه‌ها مورد استفاده قرار نگیرد.

  1. به طور کلی شعار و رویکرد «سریع و به موقع»، باعث می‌شود که همه فعالیت‌ها، از جمله فعالیت‌های ریاضی، پیام سوره ناس را تثبیت کنند.
  2. در درس ریاضی می‌توانیم از دانش‌آموزان بخواهیم تمرین‌ها را به سرعت و در بازه زمانی مشخص حل کنند. بهتر است این کار را با نشاط و هیجان و حتی گاهی در قالب بازی انجام بدهیم تا بچه‌ها حس خوبی نسبت به سرعت داشتن در انجام کارها پیدا کنند. باید مراقب باشیم که افراد با هم مقایسه نشوند. همچنین سرعتی که از بچه‌ها توقع داریم باید متناسب با توانشان باشد. معلوم است که اگر این کار همراه با فشار و استرس باشد نتیجه عکس خواهد داشت.
  3. همچنین در لوحه‌ها و تصاویر گوناگون می‌توانیم به کارهای خوب اشاره کنیم و سوره ناس که از ما می‌خواهد کارهای خوب را بشناسیم و کارهای خوب بیشتری انجام دهیم.
  4. در لوحه تصویری بخش 5، می‌توانیم به کارهایی اشاره کنیم که در آنها سرعت عمل مهم است؛ مانند توپ بازی و کباب درست کردن.
  5. در لوحه بخش 8 به کار بسیار خوبِ «نماز خواندن» و اهمیت به موقع خواندن آن اشاره می‌کنیم.
  6. در لوحه بخش 9 به «نشستن سریع و به موقع سر کلاس و آماده شدن برای درس» توجه می‌دهیم.
  7. وقتی هم به بخش 21 رسیدیم، در «اندازه‌گیری کن»، با تعدادی از کارهای خوب روزمره مثل مسواک زدن، حمّام رفتن، پوشیدن کفش و لباس و … مواجه می‌شویم که لازم است بچه‌ها مدت زمان انجام هر یک را مشخص کنند. می‌توانیم ضمن انجام این تمرین، پیام سوره ناس را مرور کنیم.