در مدتی که در محضر سوره مبارکه توحید هستیم، علاوه بر اینکه به طور مداوم این سوره را همراه خود و کلاس میبینیم، سعی میکنیم بر خواندن سوره نیز مداومت داشته باشیم. ضمن اینکه با توجه به پیام سوره که دیدن عظمت مخلوقات است، میتوانیم طی مدت وقوف بر سوره توحید، انواعی از مخلوقات را به بچهها نشان دهیم و به همین مناسبت سوره توحید را بخوانیم یا بشنویم. وقتی دانشآموزان مخلوقی را میبینند و ابراز تعجب و شگفتی میکنند، زمان بسیار خوبی برای خواندن سوره توحید است. مثلا:
- تصاویری از آسمان، اقیانوسها، جنگلهای انبوه و زیبا، ماهیهای شگفتانگیز، پرندگان خاص، حشرات و حیواناتی را نشان دهیم که بچهها تا کنون آنها را ندیدهاند و سوره را بخوانیم.
- دانشآموزان را به فضای باز ببریم و عظمت آسمان، درختان بلند یا کوهها را نشان بدهیم و سوره را در این فضا بخوانیم. استمرار این کار، سبب تداعی معنا میشود و به مرور در ذهن کودکان، پیوندی میان آفرینش و عظمت آفریدگار ایجاد میشود.
- دستهای گل معطر به کلاس ببریم و هنگام بوییدن گلها سوره توحید را با هم بخوانیم.
- دانشآموزان در حالیکه روی یک پای[1] خود ایستادهاند و تلاش میکنند تعادل خود را با یک پا حفظ کنند، سوره را هماهنگ با هم بخوانند.
- دانشآموزان در حالیکه گوشهای خود را گرفتهاند و صدا نمیشنوند، تلاش کنند با هم هماهنگ شوند تا سوره را بخوانند.
- دانشآموزان تلاش کنند با دهان بسته سوره را بخوانند و ببینند بدون تکلم، چطور میتوان سوره را خواند.
- در حالیکه خوراکیهایی طبیعی و خوشمزه مانند کشمش، انجیر خشک، خرما و … بین دانشآموزان پخش میکنیم همه با هم سوره را بلند و زیبا بخوانیم.
[1] برای توجه دادن به اعضای بدن به عنوان مخلوقات الهی، میتوانیم یکی از اعضا را در بازی حذف کنیم تا دانشآموزان بدون آن، بازی کنند و دریابند چقدر یک عضو، مهم است.