پیشنهاداتی برای «خواندن سوره»

خواندن سوره به عنوان مهم‌ترین شیوه مواجه کردن دانش‌آموزان با سوره مبارکه، حتی اگر زمان زیادی را به خود اختصاص ندهد، از جمله اصلی‌ترین برنامه‌های فهم قرآن است. برای این‌که دانش‌آموزان، از خواندن و شنیدن سوره لذت ببرند می‌توانیم از روش‌های متنوع خواندن سوره بهره ببریم.
به عنوان مثال می‌توانیم خودمان سوره را برای دانش‌آموزان بخوانیم، یا یکی از دانش‌آموزان بخواند، یا ما بخوانیم و آن‌ها تکرار کنند. یکی از بهترین روش‌ها نیز هم‌خوانی سوره توسط دانش‌آموزان است. هم‌زمان با هم‌خوانی یا شکل‌های دیگر خواندن سوره، می‌توانیم فعالیت‌هایی متناسب با مفهوم سوره انجام دهیم. در ادامه چند سبک برای خواندن سوره پیشنهاد می‌شود. برخی از این روش‌ها بدون تغییر و برخی نیز با تغییراتی در فضای آموزش مجازی قابل اجرا هستند.

  • حین قرائت سوره مبارکه­ بروج بدون این‌که دانش­‌آموزان متوجه شوند، صدای خودمان و آن‌ها را ضبط می­‌کنیم یا فیلم می­‌گیریم. در جلسات بعدی فیلم یا صوت را پخش نموده و با آن تلاوت می‌­کنیم.
  • در حالی­‌که کاردستی دوربین را با وسایل بازیافتی درست می­‌کنند یا نقاشی آن را می‌­کشند، به صورت سوره گوش دهند و آن را زمزمه کنند. آن‌گاه از دانش‌آموزان می‌خواهیم که این دوربین را در گوشه‌ای از منزلشان نصب کنند و آن را شاهد و ناظر بر اعمالشان بدانند.
  • دانش­‌آموزان در حین گوش دادن به صوت سوره این جمله را­ خطاطی کنند: «سوره بروج به ما می‌­آموزد که خود را از بیرون ببینیم و بدانیم خدا همیشه ما را می‌­بیند». این جمله را در منزل در مکانی که زیاد در معرض مشاهده­ هست، نصب کنند.
  • در حالی‌که تصویر دوربین‌­های مدار بسته­­ اماکن مانند اتاق کنترل ترافیک، فروشگاه‌­ها، بانک‌­ها، برج کنترل فرودگاه و … و افرادی مانند پلیس راهنمایی یا نگهبانان که انواعی از نظارت‌­ها را بر انسان دارند نمایش می‌­دهیم، صوت سوره را پخش می­‌کنیم تا دانش‌­آموزان سوره را هم‌­خوانی کنند.
  • پشت به دانش‌­آموزان در ردیف اول یا جلوی کلاس طوری می‌­نشینیم که آن‌ها را در آینه‌­ای که در دست داریم یا صفحه گوشی ببنیم. سپس شروع به توصیف یکی از دانش­‌آموزان می­‌کنیم. به عنوان مثال: پسری که دکمه­ یقه‌­اش را بسته است یا دختر جوراب نارنجی آیه اول را بخواند. این کار را آن‌قدر ادامه می‌­دهیم که همه یک آیه خوانده باشند.
  • در حین پخش تلاوت سوره، مجموعه‌­ای از کارهای خوبِ خاصِ جزئی را روی تخته می‌­نویسیم. مانند: غذا دادن به کبوتر، نگاه به گلدسته مسجد و سلام دادن به امام زمان علیه‌السلام، برداشتن تکه نان از زمین، بلند شدن جلوی پای بزرگترها، بوسیدن پای مادر، بوسیدن دست پدر، راستگویی در جایی که تمایل به این کار نداشتم و … . سپس از دانش­‌آموزان می­‌خواهیم به نوبت پای تخته آمده و کنار کارهای خوب روی تخته که از خودشان به یاد دارند، به نشانه­ تأیید یک علامت بزنند.
  • از دانش­‌آموزان می‌­خواهیم دست‌­های همدیگر را بگیرند. سپس به هم قول دهند که به خاطر شاهد بودن خداوند، سعی کنند کاری نکنند که موجب رنجش دوست­شان شود و روز به روز نسبت به هم دلسوزتر و خیرخواه­‌تر باشند. در انتها به نیت موفقیت در این تصمیم، همه با هم سوره را بخوانند.
  • همه دانش‌آموزان دستان یکدیگر را گرفته و یک دایره درست کنند، در حالی‌که می‌چرخند سوره را هم‌خوانی کنند.
  • از دانش‌آموزان می‌­خواهیم سوره را همخوانی کنند، در این حین با دوربین از آن‌ها عکس و فیلم تهیه می‌­کنیم.
  • در حالی‌که عکس یا فیلم­‌هایی که در حین انجام یک فعالیت از دانش‌­آموزان تهیه کرده‌­ایم را به آن‌ها نشان می‌­دهیم، صوت سوره را پخش می‌­کنیم تا با آن هم­خوانی کنند.
  • یک نفر اولین آیه از سوره را بخواند و سریع نفر بعدی را با اشاره انتخاب کند. این کار آن‌قدر ادامه پیدا ‌کند که همه یک آیه خوانده باشند.
  • تصویر افرادی که نظارتشان بر ما اهمیت دارد و افرادی که نظارتشان مهم نیست را به تخته می­‌چسبانیم یا اسم آن‌ها را می‌­نویسیم، از دانش‌آموزان می‌­خواهیم به نوبت پای تخته بیایند و افرادی که نظارتشان مهم است را مشخص کنند. در حین انجام این فعالیت صوت سوره را پخش می­‌کنیم.
  • از دانش‌آموزان می‌­خواهیم خود را نقاشی کنند، در این حین صوت سوره را نیز پخش می­‌کنیم.
  • مجموعه‌­ای از صفات خوب را روی تخته می­‌نویسیم. صوت سوره را پخش می­‌کنیم تا دانش‌آموزان با آن هم­خوانی کنند. در این حین از آن‌ها می­‌خواهیم به نوبت پای تخته آمده و کنار صفات خوبی که در خودشان وجود دارد علامت صحیح بزنند.
  • صوت سوره را پخش می‌­کنیم تا دانش‌آموزان با آن همراهی کنند. سپس از آن‌ها می­‌خواهیم به کارهای خوبی که می‌­خواهند آن‌ها را انجام بدهند و کارهای بدی که لازم است آن‌ها را کنار بگذارند فکر کنند. بعد از پخش سوره درباره کارهای خوب خود با بغل دستی‌شان صحبت کنند.
  • از دانش‌آموزان می‌خواهیم در حالی‌که صوت سوره بروج را زمزمه می‌کنند نقاشی با موضوع کسی که از آسمان دارد زمین را مشاهده می‌کند؛ بکشند.
  • دانش‌آموزان را به دو گروه تقسیم می‌کنیم و می‌خواهیم از هر گروه یک نفر به صورت قرعه، ۵ آیه از سوره بروج را بخواند و دوستانش نقاط ضعف و قوت او را بگویند و برای اصلاح کارش پیشنهاد بدهند. یک ناظر بر روی تخته این موارد را ثبت می‌کند تا پس از تمرین و اصلاح این موارد، دوباره بخواند.