خواندن سوره به عنوان مهمترین شیوه مواجه کردن دانشآموزان با سوره مبارکه، حتی اگر زمان زیادی را به خود اختصاص ندهد، از جمله اصلیترین برنامههای فهم قرآن است. برای اینکه دانشآموزان، از خواندن و شنیدن سوره لذت ببرند میتوانیم از روشهای متنوع خواندن سوره بهره ببریم.
به عنوان مثال میتوانیم خودمان سوره را برای دانشآموزان بخوانیم، یا یکی از دانشآموزان بخواند، یا ما بخوانیم و آنها تکرار کنند. یکی از بهترین روشها نیز همخوانی سوره توسط دانشآموزان است. همزمان با همخوانی یا شکلهای دیگر خواندن سوره، میتوانیم فعالیتهایی متناسب با مفهوم سوره انجام دهیم. در ادامه چند سبک برای خواندن سوره پیشنهاد میشود. برخی از این روشها بدون تغییر و برخی نیز با تغییراتی در فضای آموزش مجازی قابل اجرا هستند.
- حین قرائت سوره مبارکه بروج بدون اینکه دانشآموزان متوجه شوند، صدای خودمان و آنها را ضبط میکنیم یا فیلم میگیریم. در جلسات بعدی فیلم یا صوت را پخش نموده و با آن تلاوت میکنیم.
- در حالیکه کاردستی دوربین را با وسایل بازیافتی درست میکنند یا نقاشی آن را میکشند، به صورت سوره گوش دهند و آن را زمزمه کنند. آنگاه از دانشآموزان میخواهیم که این دوربین را در گوشهای از منزلشان نصب کنند و آن را شاهد و ناظر بر اعمالشان بدانند.
- دانشآموزان در حین گوش دادن به صوت سوره این جمله را خطاطی کنند: «سوره بروج به ما میآموزد که خود را از بیرون ببینیم و بدانیم خدا همیشه ما را میبیند». این جمله را در منزل در مکانی که زیاد در معرض مشاهده هست، نصب کنند.
- در حالیکه تصویر دوربینهای مدار بسته اماکن مانند اتاق کنترل ترافیک، فروشگاهها، بانکها، برج کنترل فرودگاه و … و افرادی مانند پلیس راهنمایی یا نگهبانان که انواعی از نظارتها را بر انسان دارند نمایش میدهیم، صوت سوره را پخش میکنیم تا دانشآموزان سوره را همخوانی کنند.
- پشت به دانشآموزان در ردیف اول یا جلوی کلاس طوری مینشینیم که آنها را در آینهای که در دست داریم یا صفحه گوشی ببنیم. سپس شروع به توصیف یکی از دانشآموزان میکنیم. به عنوان مثال: پسری که دکمه یقهاش را بسته است یا دختر جوراب نارنجی آیه اول را بخواند. این کار را آنقدر ادامه میدهیم که همه یک آیه خوانده باشند.
- در حین پخش تلاوت سوره، مجموعهای از کارهای خوبِ خاصِ جزئی را روی تخته مینویسیم. مانند: غذا دادن به کبوتر، نگاه به گلدسته مسجد و سلام دادن به امام زمان علیهالسلام، برداشتن تکه نان از زمین، بلند شدن جلوی پای بزرگترها، بوسیدن پای مادر، بوسیدن دست پدر، راستگویی در جایی که تمایل به این کار نداشتم و … . سپس از دانشآموزان میخواهیم به نوبت پای تخته آمده و کنار کارهای خوب روی تخته که از خودشان به یاد دارند، به نشانه تأیید یک علامت بزنند.
- از دانشآموزان میخواهیم دستهای همدیگر را بگیرند. سپس به هم قول دهند که به خاطر شاهد بودن خداوند، سعی کنند کاری نکنند که موجب رنجش دوستشان شود و روز به روز نسبت به هم دلسوزتر و خیرخواهتر باشند. در انتها به نیت موفقیت در این تصمیم، همه با هم سوره را بخوانند.
- همه دانشآموزان دستان یکدیگر را گرفته و یک دایره درست کنند، در حالیکه میچرخند سوره را همخوانی کنند.
- از دانشآموزان میخواهیم سوره را همخوانی کنند، در این حین با دوربین از آنها عکس و فیلم تهیه میکنیم.
- در حالیکه عکس یا فیلمهایی که در حین انجام یک فعالیت از دانشآموزان تهیه کردهایم را به آنها نشان میدهیم، صوت سوره را پخش میکنیم تا با آن همخوانی کنند.
- یک نفر اولین آیه از سوره را بخواند و سریع نفر بعدی را با اشاره انتخاب کند. این کار آنقدر ادامه پیدا کند که همه یک آیه خوانده باشند.
- تصویر افرادی که نظارتشان بر ما اهمیت دارد و افرادی که نظارتشان مهم نیست را به تخته میچسبانیم یا اسم آنها را مینویسیم، از دانشآموزان میخواهیم به نوبت پای تخته بیایند و افرادی که نظارتشان مهم است را مشخص کنند. در حین انجام این فعالیت صوت سوره را پخش میکنیم.
- از دانشآموزان میخواهیم خود را نقاشی کنند، در این حین صوت سوره را نیز پخش میکنیم.
- مجموعهای از صفات خوب را روی تخته مینویسیم. صوت سوره را پخش میکنیم تا دانشآموزان با آن همخوانی کنند. در این حین از آنها میخواهیم به نوبت پای تخته آمده و کنار صفات خوبی که در خودشان وجود دارد علامت صحیح بزنند.
- صوت سوره را پخش میکنیم تا دانشآموزان با آن همراهی کنند. سپس از آنها میخواهیم به کارهای خوبی که میخواهند آنها را انجام بدهند و کارهای بدی که لازم است آنها را کنار بگذارند فکر کنند. بعد از پخش سوره درباره کارهای خوب خود با بغل دستیشان صحبت کنند.
- از دانشآموزان میخواهیم در حالیکه صوت سوره بروج را زمزمه میکنند نقاشی با موضوع کسی که از آسمان دارد زمین را مشاهده میکند؛ بکشند.
- دانشآموزان را به دو گروه تقسیم میکنیم و میخواهیم از هر گروه یک نفر به صورت قرعه، ۵ آیه از سوره بروج را بخواند و دوستانش نقاط ضعف و قوت او را بگویند و برای اصلاح کارش پیشنهاد بدهند. یک ناظر بر روی تخته این موارد را ثبت میکند تا پس از تمرین و اصلاح این موارد، دوباره بخواند.
