کمک به برگزاری جشن تکلیف سومی‌ها

در این پایه چون کودک باید مصادیق متعددی از رفتارهای دین‌دارانه را بشناسد و ببیند، می‌توانیم رفتارهای یاری‌گرانه یکی از معصومین مثلاً امام حسین علیه‌السلام نسبت به دین را به آنها معرفی کنیم و نشان بدهیم. به عنوان مثال بچه‌ها این نکته را سال اول در کتاب قرآن خوانده‌اند که امام حسین علیه‌السلام از معلم قرآن کودکان خود تشکر می‌کردند[1]؛ این تشکر از معلم قرآن یک رفتار دین‌دارانه است. یا اینکه امام حسن و امام حسین علیهما‌السلام در کودکی به پیرمردی که اشتباه وضو می‌گرفت، به زیبایی و بدون اینکه پیرمرد خجالت بکشد وضو گرفتن را یاد دادند.[2] یا اینکه امام حسین علیه‌السلام در مقابل یزید که شاهی ستمگر و دشمن مردم و دشمن دین خدا بود ایستادند و از هیچ چیز نترسیدند و دین خدا را یاری کردند.

این موارد را می‌توان در قالب فیلم‌های کوتاه به بچه‌ها نشان داد، یا در قالب نمایش درآورد، یا به صورت داستان برای بچه‌ها تعریف کرد. در ادامه، ذیل عنوان «داستان و نمایش»، یک نمونه پیشنهاد شده است.

در تهیه محتوای تصویری از داستان ائمه نکات زیر قابل اهمیت است:
صحنه های خونریزی به هیچ عنوان نباشد

عاشورا به عنوان یک کار دیندارانه در حد فهم کودک و محدوده سن دووره رشد2  تعریف شود در معرفی شخصیت حضرت عباس(ع) از احترام ایشان به امام می‌گوییم وماجرای تصمیم تا اقدام برای آب آوردن تا قبل از ورودبه صحنه شهادت و یا داستان حضرت رقیه تا قبل از آوردن سر.