کار گروهی «سَرِ بِزنگاه»

از دانش­‌آموزان می‌خواهیم در قالب گروه­‌های دو نفره به جلوی کلاس بیایند. سپس موقعیتی را برایشان ترسیم می‌کنیم و از آنها می‌­خواهیم واکنش خودشان را در آن موقعیت با در نظر گرفتن حقوق دیگران، ابراز نموده یا نمایش آن را اجرا کنند.

خوب است انتخاب موقعیت­‌ها به گونه‌ای ­باشد که مرتبط با سطح درک دانش‌آموزان و شرایط آنها باشد. مانند:

– فکر کن نشسته‌ای و در حال نوشتن مشق‌­هایت هستی. برادر کوچکت چهار دست و پا می‌آید و مداد­هایت را برمی‌دارد. چه می‌کنی؟

– زنگ تفریح است، دوستت در گوشه حیاط نشسته و خوراکی ندارد، چه می‌کنی؟

– چند روز است که متوجه شده­‌ای یکی از هم کلاسی‌­هایت در زنگ‌­های تفریح تنهاست و دوستی ندارد. چه می‌کنی؟

– در صف نماز نشسته‌­ای و یک ­آشنا می‌­بینی، چه می‌کنی؟