از دانشآموزان میخواهیم در قالب گروههای دو نفره به جلوی کلاس بیایند. سپس موقعیتی را برایشان ترسیم میکنیم و از آنها میخواهیم واکنش خودشان را در آن موقعیت با در نظر گرفتن حقوق دیگران، ابراز نموده یا نمایش آن را اجرا کنند.
خوب است انتخاب موقعیتها به گونهای باشد که مرتبط با سطح درک دانشآموزان و شرایط آنها باشد. مانند:
– فکر کن نشستهای و در حال نوشتن مشقهایت هستی. برادر کوچکت چهار دست و پا میآید و مدادهایت را برمیدارد. چه میکنی؟
– زنگ تفریح است، دوستت در گوشه حیاط نشسته و خوراکی ندارد، چه میکنی؟
– چند روز است که متوجه شدهای یکی از هم کلاسیهایت در زنگهای تفریح تنهاست و دوستی ندارد. چه میکنی؟
– در صف نماز نشستهای و یک آشنا میبینی، چه میکنی؟