کارآگاه در مدرسه

معلم بادانش آموزان مطرح می کند که قرار است همه شما در نقش یک کارآگاه دنبال موضوعی در مدرسه بگردید و آثار آن را پیدا کنید!

پس از جلب توجه آنها، معلم مطرح می کند که دانش آموزان گروه های چند نفره تشکیل بدهند و تا جلسه بعد، جاهای مختلف مدرسه را با دقت نگاه کنند و به دنبال “آثاری از افرادی که سالها پیش در این مدرسه حضور داشته اند، بگردند.”
و از این میان آثاری که نتایج مثبتی داشته است را یادداشت کنند.

راهنمایی به دانش آموزان: نه اینکه صرفا دنبال آثار دانش آموزان باشیم بلکه اثری از هرکسی با هر عنوانی که در مدرسه حضور داشته است.

در جلسه بعد درمورد مشاهدات دانش آموزان صحبت میکنیم و روی مواردی که بیان کننده کاری است که فردی سالها پیش انجام داده و امروز هم نتایج مثبت آن را می بینیم صحه می گذاریم و بیشتر صحبت می کنیم.
و خودمان هم در پایان به نمونه هایی اشاره می کنیم: مثل درختی که در حیاط مدرسه کاشته شده و اثر کار باغبان آن در چندین سال پیش است، بنای مدرسه که حاصل کار بنای آن و اثر کار بانی مدرسه ساز آن است یا بخشی از مدرسه که در زمان مدیریت خانم فلانی تغییر داده شد و هنوز ما از آثار آن بهره مندیم یا حتی در نهایت می توانیم رفتار یا خوبی های تک تک افراد را اثر تربیت خوب مادرانشان بیان کرد و اینکه ما اثرکار آن مادر در چند سال پیش را می بینیم و….
و اینگونه باقی ماندن اثر اعمال به خوبی برای کلاس جا می افتد

اگر بچه ها به اثرات منفی که باقی مانده هم اشاره کردند، مثل خط و خشی که دانش آموزان سالهای پیش روی نیمکت ها یا دیوار کشیده اند، به باقی ماندن و ادامه دار بودن اثر این اعمال آنها توجه می دهیم و عبور می کنیم.