فهرستی از فعالیتهایی که در مدت چند ثانیه قابلیت انجام شدن دارند را تهیه میکنیم. قبل از اجرای فعالیت، خودمان آنها را امتحان نموده و مدت زمان لازم برای انجام هر یک را مشخص میکنیم. سپس به تناسب زمانی که بردهاند، مدت زمان پیشنهادی برای انجام هر یک را کم و زیاد میکنیم تا بچهها هم پیروزی و هم شکست را در انجام فعالیتها تجربه کنند و خود را به خاطر شکستهایشان سرزنش نکنند. چنانچه دانشآموزی در هر مرحله موفق شود، فعالیت بعدی به او داده میشود و اگر موفق نشود، سر جای خود مینشیند و نوبت به نفر بعدی میرسد. نمونه فعالیتهایی که میتوانیم انجام دهیم در زیر آمده است:
- بستن بند کفش
- پوست کندن سیب یا خیار
- بستن و باز کردن دکمهها
- درست کردن لباس پشت رو و پوشیدن آن
- مرتب کردن تعدادی کتاب در اندازههای مختلف
- حل کردن یک سوال ریاضی
- نوشتن نامه سه جملهای
- جابهجا کردن آب از یک ظرف به ظرف دیگر بدون آنکه بریزد
- حمل اشیا روی سر بدون آنکه بیفتد
- سه بار گفتن یک جمله سخت
- خواندن از روی یک متن کوتاه بدون تپق و اشکال
- جدا کردن رنگهای مهرهها
- جدا کردن وسایلی مثل مداد و خودکار و تراش، طبقهبندی و دستهبندی نمودن آنها
- جدا کردن اشیا هم اندازه
- جدا کردن حجمهای هم اندازه، که بعضیها ظاهراً با هم فرق میکنند ولی وقتی آب در آنها میریزیم و آنها را میسنجیم میبینیم حجم آنها یکیست. (این مورد میتواند آخرین سوال باشد، زیرا سوال سختی است و خطای دید دارد.)