قرائت سوره

خواندن سوره به عنوان مهم‌ترین شیوه مواجه کردن بچه‌ها با سوره مبارکه، حتی اگر زمان زیادی را به خود اختصاص ندهد، اصلی‌ترین برنامه فهم قرآن است. برای اینکه دانش‌آموزان، از خواندن و شنیدن سوره لذت ببرند می‌توانیم از روش‌های متنوع خواندن سوره بهره ببریم.[1]

به عنوان مثال می‌توانیم خودمان سوره را برای بچه‌ها بخوانیم، یا یکی از دانش‌آموزان بخواند، یا ما بخوانیم و بچه‌ها تکرار کنند.[2] یکی از بهترین روش‌ها نیز هم‌خوانی سوره توسط دانش‌آموزان است. هم‌زمان با هم‌خوانی یا شکل‌های دیگر خواندن سوره، می‌توانیم فعالیت‌هایی متناسب با مفهوم سوره انجام دهیم:

ـ بچه‌ها در حالی که با مهربانی لبخند می‌زنند، سوره کوثر را هم‌خوانی کنند؛

ـ در حالی که چند شاخه گل معطر به کلاس برده‌ایم و بچه‌ها بوی خوش گل‌ها را استشمام می‌کنند، ترتیل سوره را پخش کنیم و هم‌زمان همه با هم سوره را زمزمه کنند؛

ـ به بچه‌ها بگوییم در حالی که ما روی تخته یک لبخند ساده و بزرگ به نشانه خوبی‌ها ترسیم می‌کنیم، آنها یکصدا سوره را بخوانند؛

ـ بچه‌ها در حالی که در کاری به آموزگار خود کمک می‌کنند که درواقع مصداقی از یک رفتار خوب است، سوره کوثر را بخوانند؛

ـ و …

[1] برای آشنایی با برخی از روش‌های خواندن سوره‌ها، می‌توانید به کتاب «معرفی طرح فهم قرآن در دبستان» از همین مجموعه مراجعه فرمایید.

[2] در این شیوه بهتر است عبارت‌ها کوتاه باشد تا دانش‌آموزان کلاس اول به راحتی از پس تکرار آنها برآیند.

1. در بستر رفتارهای خوب‌

هر زمان و در هر موقعیتی که یک رفتار خوب ولو خیلی سطحی و کوچک از دانش‌آموزان خود مشاهده نمودیم، زمان مناسبی برای القاء خوب بودن به آنها است. در همین بستر می‌توانیم سوره کوثر را به آنها یادآوری کنیم و به عنوان جایزه خوب بودنشان، با آرامش و خوشحالی سوره را برایشان بخوانیم؛ یا از آنها بخواهیم سوره را با هم بخوانند.

2. خاطره خوبی‌ها

می‌توانیم از دانش‌آموزان بخواهیم خاطره‌ای درمورد کارهای خوبی انجام داده‌اند یا معمولا انجام می‌دهند، در جمع کلاس تعریف کنند. پس از اتمام خاطره‌گویی همه دانش‌آموزان، به عنوان تشویق آنها سوره کوثر را برایشان بخوانیم، آنها گوش کنند؛ سپس برای دومین خواندن سوره، بخواهیم با ما همراهی کنند و با هم سوره را بخوانیم.