میدانیم که اصلیترین بخش آموزش سوره، خواندن آن و سپس انتقال یک پیام از سوره به دانشآموزان است. پس در طول همراهی با سوره ناس، آن را نیز مانند سوره حمد، هر روز در فضایی بانشاط و با روشهای متنوع میخوانیم.
بسیاری از دانشآموزان این سوره را نیز همانند سوره حمد حفظ هستند؛ با این وجود تکرار خواندن سوره، سبب خستگی بچهها نمیشود؛ خصوصا اگر این استمرار، همراه با هیجان و نشاط باشد، خواهیم دید که دانشآموزان به شدت از خواندن سوره چه به صورت فردی و چه به صورت جمعی استقبال خواهند کرد و انس آنها با سوره بیشتر خواهد شد.
میتوانیم خودمان سوره را برای بچهها بخوانیم، یا یکی از دانشآموزان بخواند، میتوانیم قرائت مجلسی سوره را پخش کنیم؛ یا خودمان سوره را آیه آیه بخوانیم یا ترتیل سوره را آیه آیه پخش کنیم و بچهها تکرار کنند.. . یکی از بهترین روشها نیز همخوانی سوره توسط دانشآموزان است.
برای خواندن سوره ناس، علاوه بر انواع خواندن و شنیدن سوره، میتوانیم از فعالیتهایی کمک بگیریم که در آن «سرعت داشتن» نقش مهمی دارد. مثلا:
· بعد از اینکه همه دانشآموزان به موقع سر کلاس حاضر شدهاند، سوره را بخوانیم.
· پس از اینکه یک بازی سرعتی نشاط آور مانند وسطی انجام دادهاند، سوره خوانده شود.
· پس از اینکه در یک زمان کوتاه، به سرعت یک کاردستی درست کردهاند، سوره را بخوانیم.
· در طول انجام یک کار سرعتی، سوره را بخوانیم؛ مانند جمع و جور کردن سریع کلاس بعد از درست کردن یک کاردستی.
· دانشآموزان با علامت دست معلم، گاهی با سرعت تند و گاهی به کندی، دستهجمعی سوره ناس را بخوانند.
· دانشآموزان در حالی که توپی را به سرعت دست به دست میکنند، با هم سوره ناس را بخوانند.
· در حالی که به سرعت لباسهای زمستانی خود را روی چوب لباسی آویزان میکنند و یا میپوشند، سوره ناس را بخوانند.
· در حالیکه به سرعت وسایل روی میز خود را مرتب میکنند یا داخل کیف میگذارند، سوره ناس را بخوانند؛
· در حالی که با قدمهای سریع در حیاط مدرسه، در یک صف منظم رژه میروند، سوره ناس بخوانند؛ یا هر بار یکی از دانشآموزان سوره را بلند برای بقیه بچهها بخواند.
· هنگامی که میخواهیم به سرعت نظم کلاس را برگردانیم و مطلبی را شروع کنیم، به بچهها میگوییم تا من سوره ناس را میخوانم، همه سریع در جای خود بنشینند و آماده شروع درس شوند.
علاوه بر این، دانشآموزان میتوانند در موقعیتهای مختلف دیگری نیز سوره را همخوانی کنند. مثل:
- در حالیکه کلاس را برای برخی اعیاد و جشنها تزیین میکنند، یکصدا سوره را بخوانند؛
- در حالیکه دستان یکدیگر را به گرمی گرفتهاند، سوره ناس را بخوانند؛
- دانشآموزان درحالیکه مانند یک فیل به آرامی و سنگینی حرکت میکنند، با صدای بم و بهکندی سوره را بخوانند و یکبار هم درحالیکه باسرعت مناسب حرکت میکنند مانند یک مورچه پرتلاش و سریع سوره را بخوانند؛
- در حالیکه پشت نیمکتهای خود ایستادهاند و درجا میزنند، سوره را همخوانی کنند؛
- در حالیکه با قدمهای سریع در حیاط مدرسه، در یک صف منظم رژه میروند، سوره ناس بخوانند؛ یا هر بار یکی از دانشآموزان سوره را بلند برای بقیه بچهها بخواند؛
- و …
1. چسباندن سرعتی
زمانهایی که دانشآموزان از چسب مایع استفاده میکنند، زمان مناسبی برای ارتباط بچهها با سوره ناس است. مثلاً آموزگار به دانشآموزان میگوید: «بچهها! تا یک سوره ناس میخوانیم، کاردستی خود را با چسب مایع بچسبانید. اگر سریع کاغذتان را روی چسب نگذارید کاردستی خوبی نخواهیم داشت.» خوب است وقتی بچهها سوره ناس میخوانند، بدانند از این سوره یاد گرفتهاند که سرعت از کندی بهتر است و خواندن سوره باعث شود که تلاش کنند کارها را با سرعت بیشتری انجام دهند.
2. سرعت در کلاس
در موقعیتهای گوناگونی که برای کلاس و دانشآموزان پیش میآید، میتوانیم کودکان را به سوره ناس ارجاع دهیم؛ مثلا زمانی که معلم از دانشآموزی میخواهد به سرعت چیزی مثل گچ بیاورد، هنگامی که یکی از دانشآموزان سریعتر از بقیه به دوستش که لوازمالتحریرش را جا گذاشته کمک میکند، تمام بازیهایی که در آنها سرعت عمل تعیین کننده هستند و…. ؛ این موقعیتها زمان مناسبی برای ارتباط بچهها با سوره ناس است. خوب است در این مواقع از آنها بخواهیم سوره ناس را به عنوان تشویق برای یکدیگر بخوانند و بدانند از این سوره یاد گرفتهاند که سرعت عمل داشتن از کند بودن بهتر است. البته توجه داریم که دانشآموزان با یکدیگر تفاوت دارند و در این مساله و سایر مسائل نباید با هم مقایسه شوند و احساس مقایسه شدن نمایند.
3. نقاشی بکشیم!
از بچهها بخواهیم برای ما سوره ناس را بخوانند. همزمان با خواندن آنها، یک نقاشی سرعتی روی تخته بکشیم؛ هر زمان سوره تمام شد، نقاشی ما نیز باید تمام شده باشد. این کار را میتوانیم بارها تکرار کنیم تا بهانهای باشد برای سوره خواندن بچهها. بهتر است موضوع نقاشی را از خودشان بپرسیم. میتوانیم از آنها بخواهیم سرعتشان را در خواندن سوره کم یا زیاد کنند و به همان تناسب سرعت ما تنظیم شود. با افزایش سرعت ما و تقلا برای تمام کردن نقاشی متناسب با سوره خواندن آنها، بچهها شاد و خندان و سرحال خواهند شد.