فعالیت پیشنهادی برای شروع؛ فرفره

ساختن یک کاردستی که زیبایی و کاراییش به سرعت و حرکت آن باشد، بهانه خوبی برای مطرح کردن سوره ناس است. به این ترتیب از آغاز کلاس، اهمیت سرعت در کارها را به شکل عملی درک می‌کنند. اولین باری که قصد داریم برای بچه‌ها سوره ناس را بخوانیم، می‌توانیم با یک کاردستی مثل فرفره که سرعت در آن نمود زيادی دارد وارد کلاس شویم. فرفره را به حركت درآوريم تا بچه‌ها سرعت آن را ببينند؛ سپس از سوره ناس و مفهوم آن صحبت كنيم. می‌توانیم فرفره را دست به دست كنيم تا هر يک از دانش‌آموزان به نوبت آن را با حداکثر سرعت ممکن فوت كنند و بچرخانند؛ بعد شعار سوره را با هم بخوانيم یا سوره ناس را هم‌خوانی كنيم. پس از اینکه به اهمیت وجود سرعت عمل در عملکرد فرفره اشاره کردیم، از آنها می‌خواهیم که در حال‌ گوش ‌دادن یا خواندن سوره ناس به سرعت وسایل کاردستی را روی میز بچینند و همراه با آنها فرفره‌های زیبایی می‌سازیم. می‌توانیم از همه آنها بخواهیم در حالی که تلاش می‌کنند فرفره‌هایشان را با حداکثر سرعت ممکن بچرخانند، شعار سوره را با هم تکرار کنند یا سوره ناس را همخوانی نمایند.

غير از فرفره براي شروع می‌توانيم يک توپ با خود به كلاس ببريم، از بچه‌ها بخواهيم تا انتهای پخش صوت سوره، توپ را به سرعت دست به دست كنند تا به انتهای كلاس برسد؛ همين كار را با يك شی ديگر مانند كلاه و جامدادي و … می‌توان انجام داد و سپس سوره و مفهوم آن را بيان كرد. پرتاب سريع توپ به سمت ديوار و سپس دريافت تند و تيز آن نيز می‌تواند فعاليتی براي شروع تدريس سوره ناس باشد.