تعدادی کارت تهیه میکنیم. روی آنها کارهایی را که بهتر است در شب و روز انجام شوند مینویسیم. دانشآموزان را به گروههای دو نفره تقسیم میکنیم تا با یکدیگر گفتگو کنند و به نتیجه مشترک برسند. یکی از آنها باید کارهای روز و دیگری کارهای شب را بردارد (بهتر است تعداد کارتها مساوی باشد). سپس درباره نتیجه تقسیمبندی دانشآموزان با آنها گفتگو میکنیم.
در ادامه نمونههای بیشتری از فعالیتهای شبانه و روزانه را با کمک دانشآموزان یادداشت میکنیم. به عنوان نمونه:
• استراحت در روز و خواب در شب
• بازیهایی که میتوان در شب انجام داد. مانند بازیهایی که به تحرک فیزیکی نیاز ندارند و بازیهای فکری
• بازیهایی که میتوان در روز انجام داد. مانند طناب بازی، قایم باشک، و انواع بازیهای جنبشی
• صداهای مختلف در شب
• صداهای مختلف در روز
• دیدن حیواناتی که در شب به فعالیت میپردازند.
نشان دادن تصاویر موجودات مختلف در طبیعت که فعالیتهای متفاوتی در شب و روز از خود نشان میدهند، همراه با پخش صوت سوره مبارکه قدر نیز برای درک تمایز شب و روز و منافع هر یک بسیار مفید است. به عنوان مثال تصاویر گلهایی که در ساعات مشخص شبانهروز گلبرگهایشان باز و بسته میشود یا حیواناتی که زمان خواب مشخصی دارند، مثل خرس قطبی، جغد و … .