فعالیت‌های روزانه و شبانه

تعدادی کارت تهیه می‌کنیم. روی آنها کارهایی را که بهتر است در شب و روز انجام شوند می‌نویسیم. دانش‌آموزان را به گروه‌های دو نفره تقسیم می‌کنیم تا با یکدیگر گفتگو کنند و به نتیجه مشترک برسند. یکی از آنها باید کارهای روز و دیگری کارهای شب را بردارد (بهتر است تعداد کارت‌ها مساوی باشد). سپس درباره نتیجه تقسیم‌بندی دانش‌آموزان با آنها گفتگو می‌کنیم.

در ادامه نمونه‌های بیشتری از فعالیت‌های شبانه و روزانه را با کمک دانش‌آموزان یادداشت می‌کنیم. به عنوان نمونه:

• استراحت در روز و خواب در شب

• بازی‌هایی که می‌توان در شب انجام داد. مانند بازی‌هایی که به تحرک فیزیکی نیاز ندارند و بازی‌های فکری

• بازی‌هایی که می‌توان در روز انجام داد. مانند طناب بازی، قایم باشک، و انواع بازی‌های جنبشی

• صداهای مختلف در شب

• صداهای مختلف در روز

• دیدن حیواناتی که در شب به فعالیت می‌پردازند.

نشان دادن تصاویر موجودات مختلف در طبیعت که فعالیت‌های متفاوتی در شب و روز از خود نشان می‌دهند، همراه با پخش صوت سوره مبارکه قدر نیز برای درک تمایز شب و روز و منافع هر یک بسیار مفید است. به عنوان مثال تصاویر گل‌هایی که در ساعات مشخص شبانه‌روز گلبرگ‌هایشان باز و بسته می‌شود یا حیواناتی که زمان خواب مشخصی دارند، مثل خرس قطبی، جغد و … .