- از دانشآموزان میخواهیم یک بار به آرامی سوره را هرقدر بلد هستند همراه با ما بخوانند و یک بار با صدای متوسط و با سرعت معمولی سوره را قرائت کنند.
- سوره مبارکه فیل را با حروف تو خالی چاق مینویسیم و از دانشآموزان میخواهیم داخل حروف را رنگآمیزی یا با مداد رنگی آن را دورگیری کنند و سپس سوره را بخوانند.
- به همراه دانشآموزان در حالی که دستهایمان را به حالت پرواز و شبیه به پرندگان باز کردهایم سوره فیل را می¬خوانیم.
- مکانهای مختلفی را به عنوان ایستگاه با نامهای طوفان، آتشفشان، جزر و مد، باران و تگرگ و رشد موجودات تعیین میکنیم و هر ایستگاه را به یکی از آیات سوره فیل اختصاص میدهیم. دانشآموزان در حالی که به ترتیب آیات سوره را بعد از ما تکرار میکنند، پس از خواندن هر آیه از یک ایستگاه به ایستگاه دیگر میروند تا سوره تمام شود. بعد از اینکه سوره را کامل یاد گرفتند، میتوانیم یک آیه بگوییم و آنها به سمت ایستگاه مورد نظر بروند. این موارد درواقع پدیدهها و رخدادهای پرقدرتی هستند که نشان از قدرت خداوند دارند.
- همراه با پخش صوت سوره، دانشآموزان نام موجودات قدرتمند کوچک را روی تخته بنویسند یا نقاشی آن را بکشند و یا کاربرگی با همین مضمون رنگآمیزی کنند. در این کاربرگ در کنار تصویر هر موجود کوچک، وجه قدرت او را در یک جمله بنویسند. مانند: «مورچه میتواند چندین برابر وزن خود را بلند کند.» یا «موریانه میتواند درهای چوبی بزرگ را با جویدن از بین ببرد.» پس از اتمام صوت سوره، خوب است سوره را با هم بخوانیم.
- دانشآموزان در دو یا چند گروه میایستند. تعداد زیادی توپ به دانشآموزان داده میشود و سبدی روبروی آنها قرار داده میشود. هرکس یک آیه را میخواند یک توپ داخل سبد پرتاب میکند و با سرعت به ته صف میرود. نفر بعدی فوری آیه بعدی را میخواند و توپ را داخل سبد پرتاب میکند. بازی به همین منوال ادامه پیدا میکند و بدین ترتیب چند بار سوره را میخوانند.