روی تخته سیاه کلماتی مانند: خوردن، شنیدن، خوابیدن، دویدن، کارکردن را مینویسیم. آنگاه از دانش آموزان می خواهیم تا این کلمات را در برگههای خودشان یادداشت نماید و در مقابل هر کدام از افعال شکل مثبت و منفی هر کدام از آن اعمال را یادداشت کنند.به این شکل که
مثلاً: کار کردنی مفید است که …….. در مقابل جواب خود را بنویسند
و کار کردنی فایده ای ندارد که ………. پاسخ خود را مقابل آن بنویسند.
شنیدنی خوب است که …..
شنیدنی فایده ندارد که …..
پس از نوشتن، از دانشآموزان میخواهیم که پاسخهایشان را بخوانند. آنگاه دانشآموزان برای هر فعلی باتوجه به پاسخی که نوشته اند، جواب این شعار را بدهند. مثلا :
میخورم که چی بشه؟ سیر بشم! سیر بشم که چی بشه؟
میشنوم که چی بشه؟ بدونم ! بدونم که چی بشه؟