با توجه به شناختی که از دانشآموزانمان داریم و چالشهایی که با آنها مواجه هستند، فهرستی از سوالات مختلف تهیه میکنیم. دانشآموزان به صورت دایرهوار مینشینند و ما در مرکز دایره میایستیم و سوالی را مطرح نموده و کمی صبر میکنیم تا دلایل متعددی در ذهنشان بیاورند. پس از طی شدن زمانی مناسب از آنها میخواهیم بعد از گفتن عبارت «دیگه چی؟» توسط ما و دریافت توپ، دلیل خود را سریع بگویند. لازم است دانشآموزان تا حد ممکن از بیان دلایل تکراری خودداری کنند. به عنوان مثال:
– وقتی با دوستم بر سر مسالهای اختلاف پیدا میکنیم، من با او خوشرفتاری میکنم؛ زیرا …
– اگر دوستی با من به بدی رفتار کرد، من به او خوبی میکنم؛ زیرا …
– وقتی مادرم مرا برای همکاری در امور خانه صدا میکند، با اینکه دوست دارم بازی کنم به کمک مادرم میروم؛ زیرا …
– امروز خیلی خوشحال بودم زیرا قرار بود با پدر و مادرم به فروشگاه بروم و وسایلی را که لازم دارم بخرم اما ناگهان دوست مادرم زنگ زد تا برای یک کار مهم به منزل ما بیاید. جلوی ناراحتی خودم را گرفتم؛ زیرا …
– من دوست دارم شبها دیر بخوابم ولی این کار را نمی کنم؛ زیرا …
– هر شب مسواک زدن قبل از خواب برایم سخت است، ولی این کار را انجام می دهم؛ زیرا …
– گاهی حین انجام کارهایم برادر (خواهر) کوچکترم از من میخواهد تا با او بازی کنم، با اینکه دوست دارم بازی خودم را ادامه دهم اما می روم با او بازی می کنم؛ زیرا …