جعبه شادی کلاسی

هر دانش‌آموز در برگه‌های کوچکی، کارهای متنوع حداکثر ده دقیقه‌ای، متناسب با امکانات کلاس را بنویسد. بعد از بررسی برگه‌ها آنها را داخل جعبه شادی کلاسی که از قبل تهیه کرده‌ایم می‌اندازیم. این کار جهت تنوع در برنامه کلاس در نظر گرفته شده است. بهتر است این جعبه از جنس فلز یا مقواهای محکم تهیه شود تا در اثر کثرت استفاده از بین نرود. ضمناً از این جلسه به بعد دانش‌آموزان می‌توانند هر وقت فعالیت جدیدی به ذهنشان رسید آن را به فعالیت‌های داخل جعبه اضافه کنند.

انواع بازی‌های زماندار که می‌توان برای انجام آن از ساعت شنی، کرنومتر، ثانیه شمار ساعت، شمارش اعداد معکوس توسط بچه‌ها استفاده کرد برای این فعالیت مناسب هستند. مانند: روپایی، شعر خوانی، کلمه بازی قرآنی، گفتن اسم¬های بی نقطه، یک نقطه و …، اسم فامیل پا تخته¬ای، ساخت پازل، طناب زدن، پوشیدن لباس روی هم، کشیدن کامل¬ترین و زیباترین نقاشی در کوتاه‌ترین زمان، پاسخ به معما، پوست کندن میوه‌ها و سبزیجات از قبیل هویج، ساخت جمله با کلمات به هم ریخته، نگاه داشتن نفس با گفتن کلمه «علی…»، نگه داشتن نفس همراه با شمارش، تشخیص یک شیء با چشم بسته در 5 ثانیه، پیدا کردن شی‌ای از روی میز با چشم بسته، گفتن نام همکلاسی‌ها با لمس آنها با چشم بسته، گفتن نام همکلاسی‌ها با صدای آنها با چشم بسته و … .

روش دیگر درست کردن محتوای جعبه شادی:

فعالیت‌هایی که بچه‌ها پیشنهاد داده‌اند را با ذکر شماره، در دفترچه کوچکی ثبت می‌کنیم. سپس برچسب‌های اسمی که روی آنها شماره فعالیت‌ها نوشته شده است را داخل مستطیل‌های دومینو می‌چسبانیم، یا روی توپ‌های خیلی کوچک می‌نویسیم و در یک سبد یا جعبه می‌گذاریم تا هر وقت به آنها نیاز شد یکی را به طور تصادفی انتخاب نموده و انجام دهیم.