این ایده طرح و تجربه معلم قرآن گرانقدر و با تجربه سرکار خانم سیفی هست که در ادامه شرح آن را  میخوانید:

اولین زنگ قرآن کلاس اولی ها به نوعی آغاز راه زندگی قرآنی بچه هاست و چه خوب و زیبا میشود اگر این آغاز ؛ شیرین و خاطره انگیز باشد تا در ذهن شان از قرآن حس خوبی باقی بماند. جشن قرآن کلاس اولی های ما درواقع یک بازی است که باید باهم مراحل مختلفی را بگذرانیم تا به یک گنج با ارزش برسیم. گنج با ارزش ما همان کتاب های قرآن بچه هاست.

کلاس را با سلام گرمی شروع میکنیم و مربی ها خودشان را به دانش آموزان معرفی میکنند و بعد از آن نام دانش آموزان را از روی لیست میخوانیم. برای آشنایی شیرین تر ؛ هر دانش آموزی که نامش خوانده میشود از جایش بلند میشود و میگوید: من هستم من هستم خانم اینجا نشستم !

بعد از آشنایی و معارفه به بچه ها میگوییم که بچه ها ما امروز میخواهیم برویم دنبال یک گنج با ارزش ! برای رسیدن به گنج مان هم چند مرحله کار های مختلف باید انجام بدهیم ؛ بیایید تا به کمک همدیگر به گنج مان برسیم .

01

مرحله اول : جورچین بسم الله الرحمن الرحیم
در این مرحله قرار هست به حیاط مدرسه برویم ؛ به بچه ها میگوییم در جاهایی از حیاط یک کاغذ هست که مهمترین آیه قرآن در آن کاغذ نوشته شده است ؛ آیه ای که در قرآن صدوچهارده بار تکرار شده؛ صد و چهارده میدانید یعنی چقدر ؟ خیلی! بعد می توانیم یک عالمه نقطه پای تخته بکشیم که بچه ها زیاد بودن تعداد این آیه را بهتر متوجه شوند. به بچه ها میگوییم داخل حیاط که رفتیم سعی کنید خوب و با دقت به همه جا نگاه کنید تا این آیه قشنگ رو پیدا کنید ؛ هر کسی هم پیدا کرد باید سکوت کنند تا بقیه دوستان اش نیز خودشان آن را پیدا کنند.
حاال مربی ها و همه بچها پشت سر او شروع به حرکت در حیاط مدرسه میکنیم و دوری میزنیم؛ در نهایت هم از روی سرسره حیاط نفری یک سر میخوریم و به کالس برمیگردیم.
در کالس به هر دانش آموز پاکتی را میدهیم که شامل ۴ کارت ؛ بسم / الله/ لرحمن / رحیم می باشد . بچه ها باید طبق تصویری که توی حیاط دیده اند بتوانند بسم الله الرحمن الرحیم را تکمیل کنند . بعد از تکمیل پازل شعر “به نام خدا بسم الله” را با بچه ها میخوانیم .

 

مرحله دوم : توپ و قاشق
این مرحله بازی توپ و قاشق هست که دوباره به حیاط می رویم و به هر کدام از بچه ها یک قاشق پلاستیکی و یک توپ کوچک می دهیم ؛ بچه ها توپ را روی قاشق می گذارند و همه باهم از یک سمت حیاط به سمت دیگر حیاط حرکت میکنند . همزمان با حرکت شان نیز همه باهم میخوانیم : بسم الله الرحمن الرحیم ؛ بسم الله بسم الله به نام پاک الله.
این عبارت را با لحن های مختلف مربی میخواند و بچه ها باید سعی کنند مثل او تکرار کنند.
بعد از بازی میگوییم که بچه ها حالا که بازی کردیم و یک عالمه خوش گذشت ؛ همه باهم میگوییم : به به الحمدلله!

06

مرحله سوم : صندلی بازی
برای مرحله سه لازم هست که مربی چندین صندلی در حیاط آماده کند ؛ مرحله سوم جشن ما یک نوع صندلی بازی هست. قبل شروع صندلی بازی همه بچه ها روی صندلی های حیاط می نشینند تا همه باهم سوره حمد را بخوانیم ؛ با صوت آقای منشاوی یا احمدطاعی . بعد از خواندن سوره حمد بازی آیه میگم آیه میگم آیه بگو آیه بگو را بازی میکنیم ؛ در واقع همان سوره حمد را به کمک بچه ها همخوانی میکنیم .حالا نوبت صندلی بازی هست که صندلی ها را کمتر از تعداد بچه ها میگذاریم (مرحله به مرحله تعداد صندلی ها کمتر میشود) و سوره حمد را پخش میکنیم ؛ هنگامی که سوره قطع میشود همه بچه ها باید بشینند ؛ توجه کنید که توی این بازی هیچکس نباید بدون صندلی بماند یعنی بچه ها باید همدیگر را روی صندلی ها جا بدهند.

07

مرحله چهارم : بادکنک بازی
اگر وقت مناسب بود ؛ بعد از بازی صندلی بازی میگوییم حالا که انقدر زیبا و خوش اخلاق با هم بازی کردید یک بازی دیگر هم میکنیم . بازی این مرحله بادکنک بازی به دو روش هست ؛ در روش اول بین هر دو دانش آموز یک بادکنک گذاشته میشه و بچه ها باید سعی کنند بدون دست زدن به بادکنک و بدون ترکیدن آن ؛ از ابتدا تا انتهای حیاط را بروند .
روش دوم بازی به این شکل است که بچه ها باید در حیاط به صورت پراکنده بایستند و به همدیگر بادکنک برسانند تا کسی بدون بادکنک نماند. بعد از بازی هم همه باهم خدا را شکر میکنیم که میتوانیم با دوستان مان در شادی و سلامتی بازی کنیم .

08

مرحله پنجم : یافتن گنج
حالا نوبت مرحله اصلی ما ؛ یعنی رسیدن به گنج شده است . گنج ما جعبه ای بزرگ هست که با ریسه های رنگی و چراغ دار تزیین شده است و داخل آن کتاب های قرآن بچه ها به همراه هدیه ای کوچک(آبنبات های پروانه ای) قرار دارد.
جعبه گنج را در گوشه ای از نمازخانه میگذاریم و روی آن را می پوشانیم . بچه ها را به نمازخانه می آوریم و به آنها میگوییم که اینجا دیگر ایستگاه آخر است ؛ گنج یک جایی همین نزدیکی هاست ؛ بیایید تا آن را پیدا کنیم .
درنهایت هم شادی و خوشحالی مان را از بازی های امروز ابراز میکنیم و از خداوند تشکر میکنیم .
خدانگهدارتون به امید دیدارتون 🙂

09

قرآن گنج با ارزشی است که خدا به ما انسان ها هدیه کرده است . خدا که همه ما انسان ها را خیلی دوست دارد توی این کتاب با ارزش راه های خوب زندگی کردن را به ما گفته است تا راه درست زندگی مان را پیدا کنیم .

10