توپ و سبد

حروف الفبا را به طور پراکنده و با فاصله روی تخته می‌‌نویسیم. آنگاه یک توپ برمی‌داریم و سه بار به سمت حروف پرتاب می‌کنیم. سپس از دانش‌آموزان می‌خواهیم با حروفی که توپ به آنها اصابت کرده یک کلمه بسازند. اولین نفری که کلمه بسازد، پای تخته احضار می‌شود. این بار او چهار بار به سمت حروف مختلف توپ را پرتاب می‌کند و دانش‌آموزان باید با چهار حرف یک کلمه بسازند. این روند ادامه پیدا می‌کند و دانش‌آموزان با این فعالیت توانایی فکریشان افزایش می‌یابد. یک سبد، یا سطل، یا تور بسکتبال و توپ احتیاج داریم، صوت سوره را پخش می‌کنیم، دانش ‌آموزان به ترتیب، طی چند مرحله توپ را داخل سبد یا تور می‌اندازند، بدین ترتیب آنها متوجه افزایش توانایی‌هایشان خواهند شد.