سوره مبارکه غاشیه دانشآموزان را عاقبتنگر میکند. از دانشآموزان میخواهیم هر کدام موضوعی از پدیدهها را انتخاب کنند، درباره آن تحقیق کرده و در کلاس ارائه دهند. این کار توان عاقبتنگری و تفکر را در آنها فعال مینماید.
موضوع ارائه میتواند درباره برخی از پدیدههایی که دانشآموزان آنها را دیدهاند، مانند: آسمان و اجزای آن، کوهها، زمین، مورچهها و …، یا پدیدههایی که فقط نامی از آنها شنیدهاند مانند: شتر، ستاره قطبی و … باشد. لازم است برای فعال شدن تفکر آنها درباره موضوع مورد نظر سوالهایی مطرح کنیم. مثلاً:
- خورشید در تابستان و زمستان چه تغییراتی میکند؟ این تفاوتها را بیان کنید.
- آیا تا به حال ستاره قطبی را دیدهاید؟ در آسمان چطور میشود ستاره قطبی را پیدا کرد؟
- درختان سر راه شما از مدرسه تا منزل چند نوع هستند؟ نام آنها را بنویسید.
- عکس درختان حیاط خانه خود یا مادربزرگ یا … را به همراه نام و مشخصات آنها نوشته و به کلاس بیاورید. (در صورت امکان به صورت پاورپوینت ارائه شود.)
- نام پرندههایی که صبحها روی درختهای محل زندگی شما آواز میخوانند چیست؟
- کوهها چه نقشی در زندگی انسان دارند؟ آنها چگونه آب را تصفیه میکنند؟
- و …