تقویت تفکر با ایجاد سوال

سوره مبارکه غاشیه دانش‌­آموزان را عاقبت‌­نگر می‌کند. از دانش­‌آموزان می‌­خواهیم هر کدام موضوعی از پدیده‌­ها را انتخاب کنند، درباره آن تحقیق کرده و در کلاس ارائه دهند. این کار توان عاقبت‌نگری و تفکر را در آنها فعال می‌نماید.

موضوع ارائه می‌­تواند درباره­ برخی از پدیده‌­هایی که دانش­‌آموزان آنها را دیده‌­اند، مانند: آسمان و اجزای آن، کوه­‌ها، زمین، مورچه‌­ها و …، یا پدیده­‌هایی که فقط نامی از آنها شنیده­‌اند مانند: شتر، ستاره­ قطبی و … باشد. لازم است برای فعال شدن تفکر آنها درباره موضوع مورد نظر سوال‌هایی مطرح کنیم. مثلاً:

  • خورشید در تابستان و زمستان چه تغییراتی می‌کند؟ این تفاوت‌ها را بیان کنید.
  • آیا تا به حال ستاره­ قطبی را دیده­‌اید؟ در آسمان چطور می‌شود ستاره قطبی را پیدا کرد؟
  • درختان سر راه شما از مدرسه تا منزل چند نوع هستند؟ نام آنها را بنویسید.
  • عکس درختان حیاط خانه­ خود یا مادربزرگ یا … را به همراه نام و مشخصات آنها نوشته و به کلاس بیاورید. (در صورت امکان به صورت پاورپوینت ارائه شود.)
  • نام پرنده‌­هایی که صبح­‌ها روی درخت‌­های محل زندگی شما آواز می‌­خوانند چیست؟
  • کوه­‌ها چه نقشی در زندگی انسان دارند؟ آنها چگونه آب را تصفیه می‌­کنند؟
  • و …