نقاشی نیمه‌تمام

روی تخته یا روی یک کاغذ ضخیم قسمتی از یک شیء را نقاشی می‌کنیم. یا چنانچه از کشیدن نقاشی معذوریم، می­‌توانیم پرده‌­نگاری از عکس­‌­های اجزای آن تصویر تهیه کنیم و مرحله به مرحله از دانش‌آموزان می‌پرسیم که این چیست؟ تمام نظرها را می‌شنویم و هیچ پاسخی نمی‌دهیم. سپس یک جزء دیگر که حدس زدن را آسان‌تر می‌کند می‌­کشیم تا مجدداً حدس بزنند. خوب است فضایی فراهم کنیم تا کنجکاوی دانش‌آموزان، برای حدس زدن با توجه به اجزای کوچک‌تر آن شیء مانند دم یا گوش فیل و … برانگیخته شود.