بازی «توجه به تضادها»

از دانش‌­آموزان می­‌خواهیم تا به صورت دایره بایستند. تعدادی کلمات متضاد انتخاب می‌­کنیم. روی هر تکه چسب کاغذی یک کلمه می‌­نویسیم و آن را به پیشانی دانش‌­آموزان می‌چسبانیم. آنها باید بدون اینکه حتی یک کلمه با هم صحبت کنند، در کنار متضاد خود بایستند. قاعده­ فعالیت این است که دانش‌­آموزان کشف کنند بدونِ اینکه با هم صحبت کنند، چگونه می‌­توانند از طریق مشاهده مثلاً با اشاره­ چشم یا دست یا نگاه کردن در عینک دوستان­شان، به نتیجه برسند. البته ما به عنوان مربی نباید آنها را راهنمایی کنیم. سپس برگه‌­ها را از روی پیشانی برداشته و هر جفت متضاد درباره­ ویژگی­‌های خودشان مطالبی بیان کنند. مثلاً دانش‌­آموز شب می­گوید: شب تاریک است. دانش‌­آموز روز سریع می­‌گوید: روز روشن است. دانش­‌آموز شب می‌­گوید: شب پُر از سکوت است. دانش‌­آموز روز می‌­گوید: روز پُر از هیاهو و حرکت است و … تا جایی ­که بتوانند گفتگو را ادامه می‌­دهند و سپس نوبت دو نفر بعدی می­‌شود. کلمات متضاد از قبیل: پُرکاری و کم کاری، تنبلی و پر انرژی بودن، دوستی و دشمنی، خوشحالی و ناراحتی، توانایی و ناتوانی، بیماری و سلامتی، دانایی و نادانی، با فکر و بی فکر دیدن و ندیدن، شنیدن و نشنیدن، توجه کردن و توجه نکردن، دوراندیش بودن و دور اندیش نبودن و … . طی این فعالیت دانش‌­آموزان با انواع رخدادها و فواید و مضرات هر یک آشنا می‌­شوند.