با توجه به توانمندیها و استعدادهایی که از دانشآموزان سراغ داریم، فهرستی تهیه میکنیم. ویژگیهای خاص و معروف هر دانشآموز را مقابل نام او مینویسیم و به صورت یک جمله سوالی و آهنگین سر کلاس میخوانیم. دانشآموزان نیز یک کاغذ و قلم در دست دارند و به محض شنیدن جمله ما باید نام دوست خود و یا حتی نام خود را حدس بزنند و داخل برگه بنویسند و برگه خود را بالا بگیرند. به عنوان مثال: اون کیه که خیلی خانومه، یه خواهر مهربونه، تو درس ریاضی به بقیه کمک میکنه و … . اگر دانشآموزان برای تشخیص نام دوستشان نیاز به راهنمایی بیشتری داشتند از خصوصیات ظاهری او استفاده میکنیم. مانند: قد بلندی داره، کفشهاش تمیز و قهوهای رنگه، میز دومه، همیشه بوی خوش میده و … . در این فعالیت با استفاده از مهارت القا برخی ویژگیهای خوب را به همه دانشآموزان نسبت میدهیم.
* مهارت القا به این معنی است که وقتی فردی از داشتن خصوصیت اخلاقی مثبتی به ظاهر محروم یا از داشتن آن بیاطلاع یا خلاف آن صفت را دارا است، با کلام یا رفتارمان موجب شکوفایی آن صفت در او میشویم. مثلاً اگر به ظاهر خجالتی است، موقعیتی از زندگیاش را که با اعتماد به نفس کارش را انجام داده پیدا میکنیم و به آن بال و پر داده و به داشتن و ابراز این صفت در سایر موقعیتهای زندگیاش ترغیب میکنیم. مثلاً میگوییم یادت میآید که در نمایش کلاسی چقدر عالی برنامه اجرا کردی؟ پس حتماً در صبحگاه هم میتوانی بهتر از آن عمل کنی.