اون کیه که…؟

با توجه به توانمندی­‌ها و استعدادهایی که از دانش‌آموزان سراغ داریم، فهرستی تهیه می‌کنیم. ویژگی‌­های خاص و معروف هر دانش‌آموز را مقابل نام او می‌نویسیم و به صورت یک جمله سوالی و آهنگین سر کلاس می‌خوانیم. دانش‌آموزان نیز یک کاغذ و قلم در دست دارند و به محض شنیدن جمله ما باید نام دوست خود و یا حتی نام خود را حدس بزنند و داخل برگه بنویسند و برگه خود را بالا بگیرند. به عنوان مثال: اون کیه که خیلی خانومه، یه خواهر مهربونه، تو درس ریاضی به بقیه کمک می­کنه و … . اگر دانش‌­آموزان برای تشخیص نام دوستشان نیاز به راهنمایی بیشتری داشتند از خصوصیات ظاهری او استفاده می­‌کنیم. مانند: قد بلندی داره، کفش‌هاش تمیز و قهوه‌­ای رنگه، میز دومه، همیشه بوی خوش می­‌ده و … . در این فعالیت با استفاده از مهارت القا برخی ویژگی‌­های خوب را به همه دانش‌آموزان نسبت می‌دهیم.

 * مهارت القا به این معنی است که وقتی فردی از داشتن خصوصیت اخلاقی مثبتی به ظاهر محروم یا از داشتن آن بی‌­اطلاع یا خلاف آن صفت را دارا است، با کلام یا رفتارمان موجب شکوفایی آن صفت در او می‌­شویم. مثلاً اگر به ظاهر خجالتی است، موقعیتی از زندگی‌­اش را که با اعتماد به نفس کارش را انجام داده پیدا می­‌کنیم و به آن بال و پر داده و به داشتن و ابراز این صفت در سایر موقعیت­‌های زندگی‌­اش ترغیب می­‌کنیم. مثلاً می­‌گوییم یادت می­‌آید که در نمایش کلاسی چقدر عالی برنامه اجرا کردی؟ پس حتماً در صبحگاه هم می‌­توانی بهتر از آن عمل کنی.