اگر کتاب‌های درسی را از منظر پیام سوره کافرون نگاه کنیم، موارد متعددی را متناسب با این پیام می‌بینیم. هر کار خوب یا بدی که در طول آموزش کتاب‌ها مشاهده می‌کنیم می‌تواند مصداقی از پیام سوره کافرون باشد. کارهای خوب که طرفدارشان هستیم و آنها را انجام می‌دهیم؛ با کارهای بد هم مخالفت می‌کنیم و سمتشان نمی‌رویم.

چند نمونه استفاده از محتوای کتاب‌ها در زیر آمده است؛ شبیه این نمونه‌ها موارد بسیار دیگری نیز خودمان می‌توانیم پیدا کنیم.

  1. برای بهره مند شدن از سوره کافرون در درس قرآن، می‌توانیم از همه کارهای خوبی که در این زنگ رخ می‌دهد استفاده کنیم. مانند خودِ خواندن قرآن که بهترین کار است و همیشه می‌توانیم از انجام این کار، استقبال کنیم.
  2. در صفحه مربوط به جلسه ششم بهمن‌ماه تصویر یک معلم را می‌بینیم که در کلاس با بچه‌ها سوره حمد می‌خواند. می‌توانیم بگوییم «بچه‌ها ببینید؛ دانش‌آموزان این کلاس هم مثل شما اهل کارهای خوب هستند؛ چقدر منظم نشسته‌اند و سوره حمد می‌خوانند! به بی‌نظمی نه گفته‌اند.»
  3. وقتی سوره حمد را مرور می‌کنیم و پیام این سوره یادآوری می‌شود، دانش‌آموزان به عنوان درسی که از سوره کافرون یاد گرفته‌اند می‌گویند «من به زیبایی‌ها بی‌توجه نیستم». یا می‌گویند: «ندیدن زیبایی‌ها؛ نه نه نه نه»
  4. در پیام قرآنی «و ثیابک فطهر» می‌توانیم از این شعارها استفاده کنیم:

«کثیف بودن لباس‌ها؛ نه نه نه نه»

«پرت کردن لباس‌ها؛ نه نه نه نه»

  1. در تصویر ابتدایی درس «مدرسه ما» انواع کارهای خوب را مشاهده می‌کنیم که بچه‌ها می‌توانند آنها را انجام دهند. متناسب با این تصویر می‌توانیم کارهایی را مثال بزنیم که خوب نیستند و برای نه گفتن به آنها شعار بسازیم. مثلا:

«انداختن زباله، بیرون سطل آشغال؛ نه نه نه نه»

  1. وقتی در لوحه 21 سوره فلق را مرور می‌کنیم با شعار زیر، هم پیام سوره کافرون را تمرین می‌کنیم، هم پیام سوره فلق را یادآوری می‌نماییم:

«ترسیدن از مشکلات، نه نه نه نه»

  1. در درس هفتم که راجع به انبیاء است، می‌توانیم این نکته را به بچه‌ها یاد بدهیم که پیامبران کارهای خوب و بد را به ما معرفی کرده‌اند؛ آنها هستند که به ما یاد داده‌اند به کارهای بد نه بگوییم.