اگر کتاب‌های درسی را از منظر پیام سوره کافرون نگاه کنیم، موارد متعددی را متناسب با این پیام می‌بینیم. هر کار خوب یا بدی که در طول آموزش کتاب‌ها مشاهده می‌کنیم می‌تواند مصداقی از پیام سوره کافرون باشد. کارهای خوب که طرفدارشان هستیم و آنها را انجام می‌دهیم؛ با کارهای بد هم مخالفت می‌کنیم و سمتشان نمی‌رویم.

چند نمونه استفاده از محتوای کتاب‌ها در زیر آمده است؛ شبیه این نمونه‌ها موارد بسیار دیگری نیز خودمان می‌توانیم پیدا کنیم.

  1. در درس «ژاله و منیژه» می‌توانیم شعار زیر را که پر از حرف ژ است برای تمرین نه گفتن به بی‌حال بودن و نامرتب بودن بخوانیم:

پژمرده بودن…، نه… نه؛  شُل و ژله‌ای…، نه… نه؛  شاد و ژاله‌ای…، بَـ… له

ژولیده بودن…،  نه… نه؛  کر و کثیفی …،  نه … نه ؛ تر و تمیزی …،   بَـ … له

  1. در درس «در بازار» می‌توانیم به تعداد زیادی از کارهای خوبی که افراد انجام می‌دهند اشاره کنیم. تلاش کردن در کارهای خوب و به دنبال کسب و کار بودن بسیار خوب است. بیکاری و هدر دادن وقت اصلا خوب نیست.
  2. در درس «علی و معصومه»، دانش‌آموزان با تعدادی از کارهای خوبی که علی و معصومه انجام می‌دهند آشنا می‌شوند. به همین بهانه می‌توانیم به سوره کافرون اشاره کنیم. می‌توانیم به بچه‌ها بگوییم بچه‌ها اگر بدون سلام کردن و اجازه گرفتن وارد جایی شویم خوب است؟ اگر بدون اجازه وسایل دیگران را برداریم درست است؟
  3. در درس «حلزون» می‌توانیم به بچه‌ها بگوییم باید مراقب حیوانات باشیم. اذیت کردن حیواناتی مانند حلزون، مورچه‌ها و موجودات دیگر اصلا کار خوبی نیست.
  4. در درس «رضا» نیز دانش‌آموزان با انواع کارهای خوب مواجه می‌شوند؛ مثل نماز خواندن، شرکت در نماز جماعت، اجازه گرفتن از بزرگ‌ترها، دعا کردن برای دیگران و رفتن به عیادت دوستان بیمار. بنابراین خوب است جهت مرور سوره کافرون توجه بچه‌ها را به این کارها جلب نماییم و نه گفتن به کارهای بد را تمرین کنیم.
  5. در درس «خاطرات انقلاب» می‌توانیم درباره نه گفتن به پاداشاه ظالم قصه بگوییم، شعر بخوانیم یا نمایش بازی کنیم.
  6. در درس «لاک پشت‌ و مرغابی‌ها» می‌توانیم از بچه‌ها بخواهیم ارتباط سوره کافرون را با این درس بگویند؛ یعنی بگویند از این درس نه گفتن به چه کارهایی را یاد می‌گیرند؟ توقع داریم آنها با راهنمایی ما به مواردی مانند مسخره کردن دیگران، توجه به حرف بیجای دیگران و حرف زدن بی‌موقع اشاره کنند.
  7. درس «پیامبر مهربان» کاملا با پیام سوره کافرون مرتبط است. پیامبر کسی است که همیشه به ظلم و بدی نه می‌گفت و با آن مبارزه می‌کرد.