اگر کتاب‌های درسی را از منظر پیام سوره کافرون نگاه کنیم، موارد متعددی را متناسب با این پیام می‌بینیم. هر کار خوب یا بدی که در طول آموزش کتاب‌ها مشاهده می‌کنیم می‌تواند مصداقی از پیام سوره کافرون باشد. کارهای خوب که طرفدارشان هستیم و آنها را انجام می‌دهیم؛ با کارهای بد هم مخالفت می‌کنیم و سمتشان نمی‌رویم.

چند نمونه استفاده از محتوای کتاب‌ها در زیر آمده است؛ شبیه این نمونه‌ها موارد بسیار دیگری نیز خودمان می‌توانیم پیدا کنیم.

  1. هنگام آموزش کتاب علوم می‌توانیم به برخی کارهایی که انجام آنها چندان مناسب نیست اشاره کنیم. مثلا در درس 11 می‌توانیم بگوییم اگر کسی به ما پیشنهاد آتش بازی، بازی با کبریت و شمع داد قبول نکنیم؛ به شوخی کردن هنگام استفاده از وسایلی مانند اتو، نه بگوییم.
  2. در درس 12 «از خانه تا مدرسه»، به بچه‌ها هشدار دهیم هل دادن افراد کار خوبی نیست. وقتی از پله‌ها پایین می‌رویم کسی را هل ندهیم و مراقب باشیم باعث افتادن کسی نشویم.
  3. در درس «آهن ربای من» می‌توانیم همه آزمایش‌های مربوط به این درس را به عنوان یک کار خوب که باعث افزایش علم ما می‌شود انجام دهیم. به طور کلی همیشه «یاد گرفتن» به معنای «نه گفتن به بی‌سوادی» است.
  4. در درس «از گذشته تا آینده» نیز می‌توانیم سوره کافرون را مرور کنیم. مطالعه درمورد موضوعات این درس و انجام آزمایش‌هایش خوب است؛ اما نیاز به مراقبت هنگام استفاده از وسایلی مانند شمع و کبریت دارد که آسیب نبینند یا آسیب نزنند (که البته از این نظر با سوره مسد مرتبط است) و نیاز به نه گفتن به شوخی‌های خطرناک و همراه نشدن با بچه‌هایی دارد که می‌خواهند خطر کنند یا شوخی‌های خطرناک داشته باشند (از این منظر به سوره کافرون ربط دارد).