به طور طبیعی برخی موضوعات و فعالیت‌های درسی برای بچه‌ها کمی سخت است و در ارتباط با آنها با مشکل روبرو می‌شوند؛ ما نیز به عنوان آموزگار برای حل این مشکلات به دانش‌آموزان کمک می‌کنیم؛ می‌توانیم نیت کنیم که برای حل مشکلات بچه‌ها سوره فلق بخوانیم. خوب است توجه آنها را به پیام سوره فلق جلب کنیم و به آنها بگوییم که هر مشکلی حتما راه حلی دارد.

  1. در انتهای درس «دنیای جانوران» می­توانیم راجع به مشکلاتی که ممکن است جانوران برای ما به وجود بیاورند و راه حل مقابله با آنها گفتگو کنیم.
  2. در انتهای درس «دنیای گیاهان» راجع به مشکل نابودی گیاهان و راهکارهای مقابله با آن با دانش­آموزان گفتگو می­کنیم.
  3. در درس ششم می‌توانیم از بچه‌ها بپرسیم «اگر با کم آبی مواجه شدیم باید چه کنیم؟ برای اینکه با این مشکل مواجه نشویم چه راهکارهایی داریم؟ آیا برای تمیز ماندن آب رودخانه‌ها و دریاها راه حلی دارید؟»
  4. در درس «زمین خانه سنگی ما» می‌توانیم از بچه‌ها بپرسیم به نظرشان سنگ‌ها کدامیک از مشکلات انسان‌ها را حل می‌کنند و به چه کار می‌آیند؟
  5. وقتی به درس «آهنربای من» رسیدیم، قسمتی که علی و امیرحسین می‌خواهند گیره‌ها را از درون یک بطری آب خارج کنند، راه حل­هایی که دانش­آموزان برای حل این مسئله ارائه می­دهند، بستر مناسبی را برای مرور سوره­ فلق فراهم می­کند.