برای مرور و تثبیت سوره مبارکه مسد در وجود دانش‌آموزان، هرجا متوجه یک آسیب شدیم، در صورت لزوم، توجه بچه‌ها را به آن جلب می‌نماییم و سوره را مرور می‌کنیم.

  1. در درس فارسی می‌توانیم به بچه‌ها بگوییم «بچه‌ها! بسیاری از شعرها و داستان‌ها هستند که به ما یاد می‌دهند خود را از آسیب‌ها حفظ کنیم. می‌توانیم با کمک مادر و پدر، در کتاب‌های داستانی که داریم بگردیم ببینیم کدامشان درمورد دوری از آسیب است و پیام سوره مسد را به ما یاد می‌دهد.» حتی خوب است بخواهیم کتاب‌هایی را که پیدا می‌کنند با خود به کلاس بیاورند تا چند کتاب را برایشان بخوانیم.
  2. در «به دوستانت بگو» در درس 8، خوب است راجع به نحوه مراقبت از خود در کنار دریا و چگونگی تمیز نگه ‌داشتن اتاق از دانش‌آموزان سؤال بپرسیم. می‌توانیم راجع به انواع آسیب‌هایی که در این موقعیت‌ها ممکن است پیش بیایند با آنها گفتگو نموده و این‌گونه سوره مسد را مرور کنیم. برای مثال راجع به عواقب توجه نکردن به آرام یا طوفانی بودن دریا[1]، یا جمع نکردن وسایل پس از اتمام بازی و … .
  3. در درس «لک لک» می‌توانیم به بچه‌ها بگوییم باید مراقب باشیم به حیوانات آسیب نزنیم و مراقب باشیم آنها هم به ما آسیب نزنند. مثلا اگر زنبورها را اذیت کنیم آنها ما را نیش می‌زنند.
  4. همچنین در صفحه بعد یعنی درس «ورزش» به این نکته اشاره می‌کنیم که ورزش کردن باعث تندرستی ما می‌شود اما در ورزش هم باید مراقب باشیم آسیب نبینیم؛ ورزش نباید باعث آسیب دیدن شود.
  5. در صفحه آخر این درس می‌توانیم بگوییم بچه‌ها اگر کسی قدر زمان خود را نداند، ضرر کرده و آسیب می‌بیند.
  6. در درس 11 می‌توانیم به این نکته اشاره کنیم که برف خیلی زیباست ولی اگر در سرما به اندازه کافی لباس نپوشیم و مراقبت نکنیم ممکن است به راحتی مریض شویم.
  7. در درس 15 «کتاب‌خوانی»، می‌توانیم سوره مسد را یادآوری نماییم. با این بیان که اگر خواب ما باکیفیت، به اندازه و در زمان مناسب نباشد آسیب می‌بینیم.
  8. در بخش «روان‌خوانی» در درس «قرآن»، به این نکته می‌پردازیم که دور بودن از قرآن بزرگترین آسیب است؛ سعی می‌کنیم از فضای عاطفی به وجود آمده نسبت به قرآن، برای القای این نکته استفاده کنیم.
  9. در همین درس به چهارچوب‌هایی که قرآن به ما یاد می‌دهد و رعایت آنها باعث می‌شود از آسیب دور شویم نیز اشاره می‌کنیم.
  10. در همین بخش در درس «میهن ما» به بچه‌ها می‌گوییم «کسانی که می‌خواهند مردم ایران با هم دوست نباشند، دشمن ما هستند» می‌توانیم شعار مرگ بر آمریکا هم سر بدهیم.
  11. درس 18 «علی و معصومه»، علی و معصومه رفتارهای خوبی دارند که مانع آسیب‌های مختلف است؛ می‌توانیم بچه‌ها را به آسیب‌گریزانه بودن رفتارهای آنها توجه بدهیم.

[1]. البته با این قید که گفتگو درباره طوفان دریا، ترسناک نشود و خود مایه آسیب دیدن کودکان نگردد.