برای مرور و تثبیت سوره مبارکه مسد در وجود دانشآموزان، هرجا متوجه یک آسیب شدیم، در صورت لزوم، توجه بچهها را به آن جلب مینماییم و سوره را مرور میکنیم.
- اگر بخواهیم هنگام تدریس علوم مفاهیم سوره مسد را مرور کنیم، میتوانیم از «هشدار»های کتاب استفاده کنیم. در این بخشها معمولا نکات ایمنی و مواردی که جهت حفظ از انواع آسیب در موقعیتهای مختلف لازم است رعایت شوند، بیان شده است. مانند هشداری که در درس 9 درمورد گِل بازی و شستن دستها بعد از آن آمده است.
- در درس 7 که درمورد سنگهاست، میتوانیم به بچهها بگوییم استفاده از سنگها هم مراقبت خودش را میخواهد. سنگها در عین اینکه بسیار زیبا و قابل استفادهاند، اما سفت و گاهی تیز هستند و کسی که از سنگها برای ساخت و ساز استفاده میکند باید مراقب باشد که آسیب نبیند.
- در درس «چه میخواهم بسازم؟» خوب است به بچهها بگوییم اگر میخواهیم چیزی بسازیم باید نکات ایمنی را هنگام استفاد از ابزارها، رعایت کنیم.
- در درس 10 و 11، «هوا در اطراف ما وجود دارد» و «دنیای سرد و گرم»، میتوانیم راجع به انواع چهارچوبهایی که به منظور جلوگیری از بروز آسیب برای خودمان و آیندگان لازم است رعایت کنیم با دانشآموزان گفتگو کنیم و نتایج در امان ماندن از این آسیبها را بیان نماییم. آسیبهایی مانند فعالیت داشتن در هوای آلوده، نپوشیدن لباس مناسب هر فصل، عدم توجه به انرژی گرمایی و حفظ آن و … .
- در درس 12 «از خانه تا مدرسه» موضوعات بسیاری وجود دارد که به واسطه آن بتوانیم برخی هشدارها را به بچهها بدهیم و آنها را از برخی آسیبها بر حذر داریم. مانند رفت و آمدهایی که در مسیر خانه به مدرسه خصوصا در مسیرهای سختتر انجام میشود؛ یا حرکت روی برف که باید به آرامی و با حواس جمع انجام شود؛ یا استفاده از وسایل نقلیه.