در هر قسمت از کتاب‌های درسی که اثری از مفهوم رفع نیاز دیگران مشاهده کردیم می‌توانیم پیام سوره مبارکه ماعون را یادآوری کنیم و گاهی سوره را بخوانیم. همچنین اگر موضوع نماز مطرح شد، می‌توانیم سوره را مرور کنیم.

در هر درس می‌توانیم دانش‌آموزان را گروه بندی کنیم و از بچه‌ها بخواهیم در یادگیری درس به یکدیگر کمک کنند. حتی بخشی از پرسش کلاسی را می‌توانیم به این شکل انجام دهیم که بچه‌ها گروه بندی شوند و به کمک یکدیگر یک درس را بخوانند و یاد بگیرند و به شکل گروهی آنها را ارزیابی کنیم. یعنی از هر دانش‌آموز که خواستیم بپرسیم بقیه هم بتوانند در جواب دادن به او کمک کنند. به این شکل، دانش‌آموزان قوی‌تر به کمک دانش‌آموزان ضعیف‌تر می‌آیند و دانش‌آموزان ضعیف‌تر هم در موضع فعال قرار می‌گیرند. البته حواسمان هست که دانش‌آموزان پایه اول هنوز توان کافی برای انجام کار گروهی ندارند و ما باید در حد ظرفیتشان از آنها کار بخواهیم و برای شکل‌گیری همین کار گروهی به برکت سوره ماعون، با سهل‌گیری به آنها کمک کنیم.

  1. در درس «پیامبران خدا» می‌توانیم پیامبران را از این زاویه به بچه‌ها معرفی کنیم که آنها افرادی بودند که توجه بسیاری به مردم داشتند و هرکس از ایشان چیزی می‌خواست، حتما به او کمک می‌کردند.
  2. به درس سوره نصر که رسیدیم می‌توانیم به بچه‌ها بگوییم سوره نصر به ما یاد داد که به یکدیگر کمک کنیم و در کارهای خوب مشارکت داشته باشیم. اکنون که سوره ماعون را یاد گرفتیم می‌توانیم به یکدیگر کمک کنیم تا بهتر این سوره را بخوانیم و اگر کسی نیاز به کمک در روخوانی این سوره داشت به او یاری برسانیم.
  3. در درس «کودکی حضرت موسی علیه‌السلام» و پیام قرآنی «محمدٌ رسول الله» می‌توانیم همان رویکرد مورد 1 را داشته باشیم و این دو پیامبر بزرگوار را به عنوان افرادی معرفی کنیم که همیشه به فکر دیگران و رفع نیاز آنها بودند.