در هر قسمت از کتابهای درسی که اثری از مفهوم رفع نیاز دیگران مشاهده کردیم میتوانیم پیام سوره مبارکه ماعون را یادآوری کنیم و گاهی سوره را بخوانیم. همچنین اگر موضوع نماز مطرح شد، میتوانیم سوره را مرور کنیم.
در هر درس میتوانیم دانشآموزان را گروه بندی کنیم و از بچهها بخواهیم در یادگیری درس به یکدیگر کمک کنند. حتی بخشی از پرسش کلاسی را میتوانیم به این شکل انجام دهیم که بچهها گروه بندی شوند و به کمک یکدیگر یک درس را بخوانند و یاد بگیرند و به شکل گروهی آنها را ارزیابی کنیم. یعنی از هر دانشآموز که خواستیم بپرسیم بقیه هم بتوانند در جواب دادن به او کمک کنند. به این شکل، دانشآموزان قویتر به کمک دانشآموزان ضعیفتر میآیند و دانشآموزان ضعیفتر هم در موضع فعال قرار میگیرند. البته حواسمان هست که دانشآموزان پایه اول هنوز توان کافی برای انجام کار گروهی ندارند و ما باید در حد ظرفیتشان از آنها کار بخواهیم و برای شکلگیری همین کار گروهی به برکت سوره ماعون، با سهلگیری به آنها کمک کنیم.
- درس «رضا» جای مناسبی برای گفتگو درمورد پیام سوره ماعون است. به این دلیل که هم مفهوم توجه به اطرافیان در آن به وضوح دیده میشود، هم این امر در فضای مسجد و نماز جماعت مطرح است. میتوانیم به بچهها بگوییم ما باید بعد از نماز، مثل دوست رضا مهربانتر از قبل شویم.
- در درس «خاطرات انقلاب» میتوانیم به بچهها بگوییم چون امام خمینی به فکر مردم بودند و میخواستند مردم زندگی بهتری داشته باشند و خوشحالتر باشند، انقلاب کردند و برای این کار زحمت بسیاری کشیدند. امام خمینی هم به نماز خواندن خیلی اهمیت میدادند و نمازهای زیبایی میخواندند. بعد میتوانیم با هم شعر «جشن بهمن» را بخوانیم.
- در درس «لاک پشت و مرغابیها» میتوانیم بگوییم چون مرغابیها میخواستند به درخواست لاک پشت جواب دهند، این کار را کردند.
- در درس «محل زندگی من» میتوانیم به بچهها بگوییم نام افرادی را که در محله میشناسند بنویسند و ببینند با چند نفر در محله خود آشنا هستند.
- در درس «پیامبر مهربان» میتوانیم پیامبر را به عنوان کسی که توجه بسیاری به همه انسانهای دنیا داشت و جان خود را برای دیگران به خطر انداخت معرفی کنیم.
- در درس «چهار فصل» که از بچهها نام ماههای هر فصل را پرسیده، میتوانیم نام فصلها را از یک نفر بپرسیم اما اگر آن دانشآموز پاسخ را نمیدانست، از بچهها بخواهیم برای جواب دادن به این سؤالها به او کمک کنند.