در هر قسمت از کتاب‌های درسی که اثری از مفهوم رفع نیاز دیگران مشاهده کردیم می‌توانیم پیام سوره مبارکه ماعون را یادآوری کنیم و گاهی سوره را بخوانیم. همچنین اگر موضوع نماز مطرح شد، می‌توانیم سوره را مرور کنیم.

در هر درس می‌توانیم دانش‌آموزان را گروه بندی کنیم و از بچه‌ها بخواهیم در یادگیری درس به یکدیگر کمک کنند. حتی بخشی از پرسش کلاسی را می‌توانیم به این شکل انجام دهیم که بچه‌ها گروه بندی شوند و به کمک یکدیگر یک درس را بخوانند و یاد بگیرند و به شکل گروهی آنها را ارزیابی کنیم. یعنی از هر دانش‌آموز که خواستیم بپرسیم بقیه هم بتوانند در جواب دادن به او کمک کنند. به این شکل، دانش‌آموزان قوی‌تر به کمک دانش‌آموزان ضعیف‌تر می‌آیند و دانش‌آموزان ضعیف‌تر هم در موضع فعال قرار می‌گیرند. البته حواسمان هست که دانش‌آموزان پایه اول هنوز توان کافی برای انجام کار گروهی ندارند و ما باید در حد ظرفیتشان از آنها کار بخواهیم و برای شکل‌گیری همین کار گروهی به برکت سوره ماعون، با سهل‌گیری به آنها کمک کنیم.

  1. درس علوم فرصت بسیار خوبی است تا دانش‌آموزان برای انجام دادن آزمایش‌ها به یکدیگر کمک کنند و ضعف‌های هم را پوشش دهند. به عنوان مثال در درس «آهن ربا» که آزمایش‌های زیادی دارد این اتفاق می‌تواند به خوبی رخ دهد.
  2. اگر دوستمان سر کلاس آهن ربا نداشت، می‌توانیم دو نفری از آهن ربای‌مان برای انجام آزمایش‌ها استفاده کنیم.
  3. اگر دوستمان می‌خواست آهنربای ما را بگیرد و فرق آن را با آهنربای خودش بررسی کند، حتما آهنربای خود را چند دقیقه به او می‌دهیم.
  4. اگر آهنربای ما در مسابقه آهنرباها از بقیه قوی‌تر بود، مراقب هستیم که با حرف‌ها و رفتارمان آنها را ناراحت نکنیم؛ همه دوستان ما نیاز دارند که ما به آنها احترام بگذاریم و با آنها مهربان باشیم.
  5. در درس آخر «از گذشته تا آینده» می‌توانیم به این نکته اشاره کنیم که یکی از نیازهای مهم، نور و گرما است. اگر فهمیدیم کسی در خانه خود وسیله‌ای برای روشنایی یا گرما ندارد، لازم است به او کمک کنیم؛ یعنی هر کدام از ما که می‌توانیم، برای چنین کسی با کمک بزرگترها، چراغ یا بخاری تهیه کنیم.
  6. همه به برق و گاز نیاز دارند؛ با استفاده درست از برق و گاز، کمک می‌کنیم که دیگران هم بتوانند از این نعمت‌ها استفاده کنند و نیازشان به نور و گرما برآورده شود.