در هر قسمت از کتاب‌های درسی که اثری از مفهوم رفع نیاز دیگران مشاهده کردیم می‌توانیم پیام سوره مبارکه ماعون را یادآوری کنیم و گاهی سوره را بخوانیم. همچنین اگر موضوع نماز مطرح شد، می‌توانیم سوره را مرور کنیم.

در هر درس می‌توانیم دانش‌آموزان را گروه بندی کنیم و از بچه‌ها بخواهیم در یادگیری درس به یکدیگر کمک کنند. حتی بخشی از پرسش کلاسی را می‌توانیم به این شکل انجام دهیم که بچه‌ها گروه بندی شوند و به کمک یکدیگر یک درس را بخوانند و یاد بگیرند و به شکل گروهی آنها را ارزیابی کنیم. یعنی از هر دانش‌آموز که خواستیم بپرسیم بقیه هم بتوانند در جواب دادن به او کمک کنند. به این شکل، دانش‌آموزان قوی‌تر به کمک دانش‌آموزان ضعیف‌تر می‌آیند و دانش‌آموزان ضعیف‌تر هم در موضع فعال قرار می‌گیرند. البته حواسمان هست که دانش‌آموزان پایه اول هنوز توان کافی برای انجام کار گروهی ندارند و ما باید در حد ظرفیتشان از آنها کار بخواهیم و برای شکل‌گیری همین کار گروهی به برکت سوره ماعون، با سهل‌گیری به آنها کمک کنیم.

  1. اگر تصویر ابتدای بخش 21 را با رویکرد سوره ماعون ببینیم می‌توانیم به بچه‌ها بگوییم معرفی کتاب خوب یا کتاب قرض دادن هم می‌تواند نیاز دیگران را رفع کند. همچنین می‌توانیم چهره بچه‌ها را در این تصویر نشان دهیم و بگوییم لبخند زدن و مهربانی هم جواب بسیاری از نیازهاست.
  2. خوب است گاهی از بچه‌ها بخواهیم مسأله‌ها و تمرین‌ها را با هم حل کنند.
  3. یا از دانش‌آموزان قوی‌تر بخواهیم پای تخته بیایند و بعضی درس‌ها را به کل کلاس یاد بدهند.
  4. در ابتدای بخش 23 می‌توانیم از بچه‌ها بخواهیم تصویر را ببینند و بگویند چه ارتباطی میان این تصاویر با پیام سوره ماعون می‌بینند؟
  5. می‌توانیم در مسأله‌های بخش 24 که درمورد قرض دادن مدادرنگی است، سوره ماعون را مرور کنیم.
  6. در ابتدای بخش 25 می‌توانیم موضوع وضو گرفتن و نماز خواندن را یادآوری کنیم.