به طور طبیعی برخی موضوعات و فعالیتهای درسی برای بچهها کمی سخت است و در ارتباط با آنها با مشکل روبرو میشوند؛ ما نیز به عنوان آموزگار برای حل این مشکلات به دانشآموزان کمک میکنیم؛ میتوانیم نیت کنیم که برای حل مشکلات بچهها سوره فلق بخوانیم. خوب است توجه آنها را به پیام سوره فلق جلب کنیم و به آنها بگوییم که هر مشکلی حتما راه حلی دارد.
- اگر هنگام آموزش سوره فلق به پیام «و اشکروا نعمة الله» رسیدیم میتوانیم به بچهها بگوییم ما هنگام مواجهه با مسائل باز هم میتوانیم خوشحال باشیم. چون نعمتهای خیلی زیادی داریم که میشود به آنها فکر کنیم و با آنها یک مسئله را حل کنیم.
- در صفحه بعد این پیام که تصویر یک آبشار آمده میتوانیم از بچهها بخواهیم بگویند آب چه مشکلاتی را میتواند حل کند؟
- در درس سوم میتوانیم با نشان دادن تصویر ابتدای درس که تصویر یک خانواده است به بچهها بگوییم بزرگترها معمولا به خوبی میتوانند در رفع یک مشکل به ما کمک کنند و ما میتوانیم از آنها راهنمایی بگیریم.
- اگر به صفحه سوره مبارکه عصر رسیدیم، میتوانیم بگوییم بچهها میخواهیم سوره عصر را روخوانی کنیم. ممکن است بعضی از ما این سوره را بلد نباشیم و روخوانی سوره برایمان سخت باشد. اما ناراحتی ندارد؛ چند بار که سوره را تکرار کنیم و بخوانیم و بشنویم، دیگر به راحتی میتوانیم روخوانی کنیم؛ راهش همین است.
- اگر به پیام «و بالوالدین احسانا» رسیدیم میتوانیم بگوییم بچهها بسیاری از مسائل ما با رفتار خوب با پدر و مادر حل میشود. هرچقدر با پدر و مادرمان مهربانتر و مؤدبتر باشیم همه چیز برایمان آسانتر و راحتتر میشود.
- وقتی به صفحه سوره ناس رسیدیم، اول میتوانیم پیام سوره ناس را مرور کنیم. بعد به بچهها بگوییم یک راه حل خوب برای اینکه خیلی از مشکلات برایمان پیش نیاید این است که کارهایمان را به موقع انجام دهیم.
- لوحههایی که باید بچهها بخوانند و روخوانی واژگان را یاد بگیرند، اگر برای کسی دشوار بود، راه حلش تمرین کردن همراه با خوشحالی است.
در پایان درس چهارم، دانشآموزان باید به کمک والدین خود یک رحل درست کنند. ممکن است درست کردن یک رحل قابل استفاده، با مشکلاتی برای بچهها همراه باشد. میتوانیم ضمن پرسش از دانشآموزان راجعبه مشکلاتی که طی ساختن رحل با آن مواجه شده بودند و نحوه برخورد با آن مشکلات، پیام سوره فلق را نیز مرور کنیم.