به طور طبیعی برخی موضوعات و فعالیتهای درسی برای بچهها کمی سخت است و در ارتباط با آنها با مشکل روبرو میشوند؛ ما نیز به عنوان آموزگار برای حل این مشکلات به دانشآموزان کمک میکنیم؛ میتوانیم نیت کنیم که برای حل مشکلات بچهها سوره فلق بخوانیم. خوب است توجه آنها را به پیام سوره فلق جلب کنیم و به آنها بگوییم که هر مشکلی حتما راه حلی دارد.
- درس ریاضی و مواجهه دانشآموزان با انواع مسائل به ظاهر دشوار که با یادگیری روشهای مختلف به سادگی قابل حل هستند، میتواند بستر مناسبی برای یادآوری سوره فلق باشد.
- در اواخر بخش 6 در صفحه «بشمار و بگو» تصاویری است از اتوبوس مدرسه که پنچر میشود و …؛ بچهها میتوانند برای این تصاویر یک داستان کوتاه بگویند؛ در گفتن این داستانها توجه آنها را به سوره فلق و اینکه «هر مشکلی راه حلی دارد» جلب میکنیم؛ احتمالا بدون اشاره ما هم خودشان یاد سوره فلق میافتند.
- در همین صفحه از والدین خواسته شده که بچهها را به گفتن داستانهایی از صحنههای شاد زندگی ترغیب کنند؛ خوب است این صحنههای شاد، مربوط به مواجهه با مشکلات و حل آنها باشد.
- در لوحه ابتدای بخش 7 و صفحه بعد از آن، دانشآموزان با شمارش تکههای کیک و میهمانها، با کاربرد جمع و تفریق آشنا میشوند. میتوانیم با تعریف کردن یک داستان درباره مواجه شدن با مشکل تقسیم کیک بین همه مهمانها، در حالی که مواجهه پر نشاط با مشکلات را یاد میگیرند، مبحث شمردن را با آنها کار کنیم؛ هر وقت هم که مناسب دیدیم، سوره فلق را همخوانی میکنیم.
- در صفحه آخر بخش 7 «با ابزار کار کن»، اشاره شده که اگر دانشآموزان در کشیدن شکل با شابلون مشکل داشته باشند، باید این کار را در منزل تکرار کنند تا به مهارت برسند؛ این فعالیت را به عنوان پیام سوره فلق از آنها میخواهیم.