1. در «قطره اما دریا» صفحه 108، با توجه به سخن پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله راجع به تاثیر خواندن قرآن در کودکی، می‌توانیم جهت مرور سوره شمس توجه دانش‌آموزان را به توان خواندن و نوشتن در انسان جلب نموده و این نکته را یادآور شویم که لازم است از این توان برای خواندن و نوشتن مطالب و کتاب‌های خوب و مفید استفاده کنند.
  2. «پیام قرآنی» صفحه 110 راجع به مشورت نمودن است. خوب است جهت یادآوری سوره شمس به توان برقراری ارتباط با دیگران و توان گفتگو و تصمیم‌گیری که برای مشورت کردن با دیگر مورد نیاز هستند اشاره کنیم. سپس راجع به نحوه به کارگیری صحیح این توان‌ها که لازم است برای انجام کارهای خوب باشد به دانش‌آموزان بگوییم.
  3. توانی که در «پیام قرآنی» صفحه 122 به آن اشاره شده است، توان سخن گفتن است. خوب است با اشاره به معنای آیه به دانش‌آموزان یادآور شویم همان‌گونه که از سوره شمس آموختیم، لازم است از این توان خود تنها برای زدن حرف‌های زیبا استفاده کنند.

در «پیام قرآنی» صفحه 130، می‌توانیم به توان ذهن انسان در یادآوری خاطرات گذشته اشاره کنیم. سپس این نکته را یادآور شویم که سوره شمس به ما می‌گوید از این توان‌مان برای یادآوری چیزهای خوب مثل نعمت‌هایی که خداوند به ما داده و نیکی‌هایی که دیگران در حقمان انجام داده‌اند استفاده کنیم.