برای دستیابی بهتر به اهداف هر سوره و کمک به رشد دانش‌آموزان، خیلی خوب است که از ظرفیت کتاب‌های درسی استفاده کنیم. هدف از این کار، جاری شدن سوره‌ها در همه لحظات دانش‌آموزان است به طوری که بچه‌ها کاربرد قرآن را در هر موقعیتی ببینند و قرآن صرفا محدود به زنگ قرآن یا زنگ «فهم قرآن» نشود. در این بخش برای استفاده از هر کتاب درسی پیشنهادهایی به عنوان نمونه مطرح شده است.

هرجا در کتاب‌های درسی، «زیبایی» دیدیم می‌توانیم سوره حمد را مرور کنیم. عکس‌ها و تصویرسازی‌های کتاب‌ها، شعرهای زیبا، ماجراها و داستان‌هایی که هر نوع زیبایی را بیان می‌کنند یا حس خوبی دارند و … بستر خوبی برای یادآوری سوره حمد است. در صفحات متعددی از کتاب، تصاویر شاد و قشنگی مشاهده می‌کنیم. اشاره به زیبایی‌های هر یک از آنها می‌تواند بستری برای توجه به پیام سوره حمد باشد.

  1. در تمرین‌های مختلفی که دانش‌آموزان با استفاده از انگشت‌های دستشان چیزی را می‌شمارند و یا با ابزارهای مختلف کار می‌کنند، مانند «بشمار و بگو» در درس اول، می‌توانیم ضمن توجه دادن آنها به زیبایی انگشتان و دستانشان، الحمدلله بگوییم یا اگر فضا مناسب بود سوره حمد را هم‌خوانی کنیم.
  2. در بخش 1، الگوها و دسته‌بندی و شمردن را با القای زیبایی آموزش می‌دهیم.
  3. در بخش 2 و 3، تکمیل و رنگ‌آمیزی الگوها را با القای زیبایی آموزش می‌دهیم.
  4. در بخش 4، نمودار چوب خطی را با القای زیبایی آموزش می‌دهیم؛ خیلی زیباست که دست‌های ما پنج انگشت دارد و خیلی زیبا و جالب است که نمودار چوب خطی، کار شمردن با انگشتان دست را انجام می‌دهد.
  5. از این زیبایی‌ها برای القای پیام سوره حمد در سرتاسر کتاب ریاضی وجود دارد؛ مثل طراحی فرش در آخر کتاب؛ آنجا هم می‌توانیم سوره حمد را بخوانیم و پیامش را یادآوری کنیم.